Αν σου άρεσε το συγκεκριμένο αναψυκτικό, μέχρι πρότινος είχες δύο επιλογές: να αγοράσεις το «κανονικό» προϊόν, ή τη light εκδοχή του. Σε γενικές γραμμές, και με δεδομένο ότι η γεύση ήταν λίγο-πολύ ίδια, όσοι πρόσεχαν λίγο τις παραπανίσιες θερμίδες προτιμούσαν το light προϊόν, όλοι οι υπόλοιποι ήταν μάλλον αδιάφοροι. Στο μυαλό πολλών τώρα, τα προϊόντα light, είτε αναψυκτικά, είτε τρόφιμα, έχουν συνδεθεί με γυναικείο καταναλωτικό κοινό. Η συγκεκριμένη εταιρεία, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα των ανδρών να προσέχουν τη σιλουέτα τους, έριξε στην αγορά ένα νέο προϊόν, το ονόμασε “zero”, το έντυσε με μαύρη ετικέτα και bold γραμματοσειρά να εκπέμπει βαρβατίλα, και το προωθεί ως το «πρώτο αναψυκτικό τύπου light με αρρενωπό χαρακτήρα».

Τα προϊόντα light και zero διαφέρουν μονάχα στη συσκευασία. Το αναψυκτικό καθεαυτό είναι πανομοιότυπο. Η γενική ιδέα είναι, λοιπόν, ότι δεν αγοράζεις το μπουκάλι μόνο για να πιεις τι έχει μέσα, αλλά και για να προσδιορίσεις σε ένα βαθμό την ταυτότητά σου. Αν σε δει η ταμίας του σούπερ μάρκετ να αγοράζεις το light και είσαι άντρας, τότε είσαι αυτόματα φλώρος. Αν σε δει όμως να αγοράζεις το zero, τότε είσαι δυναμικός, trendy και αθλητικός τύπος. Αν είσαι σε καφετέρια και παραγγείλεις το light, τότε η σερβιτόρα θα πει στον μπάρμαν «πιάσε μου ρε συ μια light για την ψωνάρα που μάς κουβαλήθηκε». Αν παραγγείλεις το zero, θα τού πει «έχει έρθει ένας ψαγμένος τυπάς που θέλει zero. Respect».

Αν αυτό γενικευτεί, τότε θα δούμε πολλά κουλά στα σούπερ μάρκετ τα επόμενα χρόνια. Ίσως χωριστά ράφια με τρόφιμα για γυναίκες και τρόφιμα για άντρες. Γυναικείο γιαούρτι 0% με μια ευτυχισμένη αγελάδα στην ετικέτα, και αντρικό γιαούρτι 0% που θα έχει έναν ταύρο να βγάζει καπνούς από τη μύτη. Mε δεδομένο όμως ότι μιλάμε για μια εταιρεία κολοσσό, είναι πραγματικά να απορεί κανείς που δε βρέθηκε κανείς να τούς πει ότι σίγουρα είναι σπουδαίο πράγμα να ξέρεις το target group σου και να κατευθύνεις τα προϊόντα σου ανάλογα, αλλά είναι πολύ διαφορετικό να διαχωρίζεις ένα απλό αναψυκτικό μόνο με την ετικέτα και το όνομα, μόνο και μόνο για να μην αισθανθεί άβολα με το βλέμμα του περιπτερά κάποιος που θα επιλέξει το light. Είναι αξιοσημείωτο που κανείς δε σκέφτηκε ότι κανένας δε νοιάζεται για το πόσες θερμίδες έχει το ποτό του άλλου, και που όσοι πραγματικά αγχώνονται για το τι θα σκεφτούν οι άλλοι αν τούς δουν με ένα προϊόν light στο χέρι έχουν πρόβλημα οι ίδιοι.

Είναι στ’ αλήθεια για να απορεί κανείς που η εταιρεία δε συνειδητοποίησε ότι το target group του προϊόντος zero δεν είναι άλλο από τους κομπλεξικούς άντρες. Εκτός κι αν έχουν πλήρη συναίσθηση αυτού, κι απλά τούς θεωρούν τόσο μεγάλη ομάδα ώστε να αξίζει το δικό της αναψυκτικό.

Τάσος Πατώκος

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati