Ακούγοντας το καινούργιο άλμπουμ των Sonic Youth βρίσκεσαι ενώπιος ενωπίω με ορισμένες γνώριμες, και άλλες άγνωστες, μορφές της «αντεργκράουντ» (αντι)κουλτούρας, σε εισαγωγικά, κάποιες απ’ αυτές δεν μπορούν να θεωρηθούν τέτοιες πια, εν έτει 2009, και μιλώντας για μορφές του κοντινού παρελθόντος. Δεκάδες εξω-μουσικές αναφορές, αλλά και μουσικές, τρακς φτιαγμένα με συνταγές άλλων γκρουπ, και κατά δήλωση των ίδιων των Sonic Youth.
Tο εξώφυλλο αμέσως – αμέσως είναι ένας πίνακας του John Fahey. Πρώτο τρακ το Sacred Trickster και σε γνώριμο Sonic – μελωδία-νόιζ-σέξυ – Youth ύφος ακούμε την Kim Gordon να χαιρετάει τον Γάλλο καλλιτέχνη και ζωγράφο Yves Klein, έναν από τους πρωτοπόρους του μετα-μοντερνισμού, αλλά και το γκρουπ Noise Nomads δηλαδή το σόλο νόιζ - πρότζεκτ του Jeff Hartford (τον συναντάτε και στους Grey Skull). Στο δεύτερο, Anti-orgasm είναι η σειρά της Uschi Obermaier να δώσει την έμπνευση. Μοντέλο και ηθοποιός, από το κοινόβιο των Amon Duul στο Μόναχο κατέληξε στην Κομμούνα 1 του Βερολίνου, όπου και έγινε σύμβολο της σεξουαλικής επανάστασης στη Γερμανία. Γι’ αυτήν και τον Rainer Langhans πολλοί μιλούν για το πρότυπο συμπεριφoράς του ζευγαριού Lennon / Ono. Το Leaky Lifeboat (for Gregory Corso), όπως λέει και ο τίτλος του, βασίζεται σε μια μεταφορά του νεότερου ίσως μπητ ποιητή για την ανθρώπινη ζωή - η βάρκα μπάζει νερά ...
What we know : Το ριφφ των Sonic’s Rendezvous Band, του γνωστού σούπεργκρουπ του Fred “Sonic” Smith, με μέλη των Rationals, The Up, και Stooges. Calming the snake : Όπως λένε και οι ίδιοι, ένα τρακ - κλείσιμο του ματιού στους Dead C, MC5, και Neu, και στους τρεις στο ίδιο τρακ. Poison arrow : Αφιερωμένο στον Kevin Ayers. Παρακάτω το Thunderclap for Bobby Pyn μιλάει για τον Darby Crash των Germs, υπεύθυνων για το “Forming / Sexboy” το πρώτο σινγκλ από την πανκ σκηνή του Los Angeles, εν έτει 1977. Γνωστότερος στους εξω-μουσικούς κύκλους ίσως έγινε από την αυτοκτονία του από υπερβολική δόση ηρωίνης τρία χρόνια αργότερα, σε ηλικία 22 χρονών, και μια μέρα πριν τη δολοφονία του John Lennon. No way : Οι Wipers ακούγονται στην εισαγωγή; Είναι απίστευτο πόσο εύκολο είναι για τους Sonic Youth να γράφουν κομμάτια με συνταγές δικές τους (και μάλιστα διαλέγοντας επιμέρους τρόπους από τα προηγούμενα άλμπουμ τους), ή άλλων (εδώ οι Wipers), και να ηχούν σαν - τι άλλο; - Sonic Youth!
Πριν καταλήξουμε σε άρθρο της wikipedia, σταματάμε εδώ, ο κατάλογος συνεχίζεται, με μερικές εξαιρέσεις φυσικά, και το άλμπουμ καταλήγει να είναι ένα σύγχρονο πόρταλ παρελθούσας «κουλτούρας», και με μουσικές αναφορές σε πολλά αγαπημένα γκρουπ. Οι Sonic Youth του 2009 είναι οι curators ενός ταξιδιού σε γοητευτικές ιστορίες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τις έχουμε ξανακούσει, από τη μια, και από την άλλη αντιγραφείς του εαυτού τους, αλλά και άλλων, μουσικά. Μήπως όμως αυτό δεν έκαναν πάντα; Θυμηθείτε το Death Valley 69 από το ξεκίνημά τους. Δεν υπήρχε εκείνη την εποχή καλύτερος τρόπος για να μάθει κανείς τα κατορθώματα του Charles Manson … Δεν είναι και μόνοι τους σ’ αυτό το παιχνίδι, θυμηθείτε ότι το The rose has teeth in the mouth of the beast των Matmos του 2006, ήταν δομημένο με αναφορές στον κόσμο της τέχνης, με μια διαφορετική οπτική βέβαια.
Το ερώτημα όμως είναι στις μέρες μας αν τα χρειαζόμαστε πλέον όλα αυτά, και αντίστοιχα αν χρειαζόμαστε άλλο ένα άλμπουμ των Sonic Youth. Η συζήτηση είναι σε εξέλιξη σε πολλά blogs του εξωτερικού αυτή τη στιγμή, με υποστηρικτές και των δύο απόψεων. Εξαρτάται φυσικά από την πραγματική σχέση του καθενός με τη μουσική τους, και από τις ανοχές του σε «κενά» αντικουλτούρας. Οφείλω να πω ότι η μορφή αυτή του άλμπουμ μου τράβηξε κατευθείαν την προσοχή να το ακούσω, είμαι επιρρεπής σ’ αυτές τις ιστορίες, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να σημειώσω ότι έχω σταματήσει να τους παρακολουθώ στενά, να περιμένω το επόμενο άλμπουμ τους δηλαδή, ήδη μετά από το Dirty του ’92 …
Δικαιούνται να αντιγράφουν τους εαυτούς τους, την εμβληματική φυσιογνωμία τους, δεν είμαι της άποψης που τους αφαιρεί την όποια σπουδαιότητα ή «προσφορά» - πάλι τα εισαγωγικά εδώ -, όλα αυτά τα χρόνια, γιατί έχει γραφτεί και αυτό. Είναι χωρίς να ντρέπονται fans άλλων γκρουπ, μουσικών, γραφιάδων, δεν υπάρχει τίποτα κακό σ’ αυτό. Η ποπ μουσική είναι ένας αέναος κύκλος αναφορών του ενός στον άλλο, δεν είναι οι Sonic Youth πρωτοπόροι της αναφοράς σε άλλους καλλιτέχνες, ούτε είναι οι μόνοι που δεν μπορούν να χτίσουν από το μηδέν. Αυτό είναι το ζητούμενο; Είναι και αυτοί καταναλωτές κουλτούρας, συλλέκτες δίσκων … Πείτε μου που να βάλω τα εισαγωγικά, στο καταναλωτές, ή στο συλλέκτες;
Παραπέρα, η συζήτηση πηγαίνει στο αν δικαιούνται να λέγονται αντεργκράουντ ή είναι η κατεξοχήν έκφραση του mainstream στις μέρες μας. Παρωχημένος προβληματισμός … Δεν ξέρω αν έχει σημασία πια αυτό, είναι ξεκάθαρα mainstream, είναι μουσικοί καριέρας … Είναι curators σε πολλά καλοκαιρινά και μη φεστιβάλ, είναι υπεύθυνοι για συλλογές ακόμη και για τα Starbucks, είναι οι ίδιοι συγγραφείς βιβλίων (πρόσφατο το No Wave του Thurston Moore μαζί με τον Byron Coley). Στο βιογραφικό βιβλίο του David Browne, “Goodbye 20th Century : Sonic Youth and the rise of the alternative nation”, ο συγγραφέας τους παρομοιάζει με τους U2! Αρχής γενομένης από τον τίτλο του (the rise of the alternative nation? – για όνομα του Θεού!), και φτάνοντας μέχρι την έως αντιδραστική οπτική του, σκίστε το αν πέσει στα χέρια σας … Yπάρχει ακόμα το “Psychic Confusion - The Sonic Youth Story” (του Stevie Chick), και το “The empty page : Fiction inspired by Sonic Youth” (συλλογική έκδοση διηγημάτων έστω και απομακρυσμένα εμπνευσμένων από τη μουσική τους ή τίτλους τραγουδιών τους). Μια ολόκληρη βιομηχανία στημένη πάνω στο όνομά τους.
Και τελικά, η ουσία ίσως του προβλήματος είναι η γενικότερη απουσία ανανεωτικού αέρα (επίκαιρη έκφραση, εκλογές είχαμε πρόσφατα) στην ποπ μουσική, και την ποπ κουλτούρα. Κι όλα αυτά σε μια εποχή που η διανομή της μουσικής, και συνακόλουθα η κατανάλωσή της, δεν ήταν ποτέ ευκολότερη, να όμως που η αυθεντική δημιουργία είναι δυσκολότερη, για πολλούς λόγους, αλλά και ίσως ακριβώς γι αυτό. H άμεση ενημέρωση, η απευθείας κατανάλωση της μουσικής δεν αφήνει τα απαραίτητα περιθώρια. Να γιατί η αναφορά στο παρελθόν, στα ήδη κεκτημένα και αφομοιωμένα, δείχνει να αποτελεί κανόνα σήμερα. Μήπως οι Sonic Youth έπιασαν γρήγορα το νόημα, πριν από τους υπόλοιπους, και επεκτείνουν (προς το άπειρο;) την οπτική τους; Ή καλύτερα μήπως από την αρχή της ύπαρξής τους κάνουν αυτό ακριβώς; The Eternal Youth θα μπορούσε να είναι ο τίτλος αυτού του άλμπουμ …
Κώστας Ζαφειράτος
Twitter Updates
Archives
- June (2)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (4)
- January (1)
- December (3)
- November (4)
- October (1)
- June (3)
- May (3)
- April (2)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (3)
- June (3)
- May (4)
- April (3)
- March (4)
- February (7)
- December (4)
- November (3)
- October (1)
- June (2)
- May (3)
- April (4)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (2)
- March (1)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- June (4)
- May (4)
- April (5)
- March (3)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (3)
- November (5)
- October (4)
- July (1)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (5)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (4)
- October (4)
- September (1)
- July (3)
- June (3)
- May (5)
- April (4)
- March (3)
- February (4)
- January (4)
- December (6)
- November (4)
- October (4)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (4)
- October (5)
- September (2)
- July (2)
- June (4)
- May (5)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (3)
- September (2)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (4)
- March (6)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (5)
- October (4)
- September (5)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (7)
- March (5)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (5)
- September (1)
- July (2)
- June (3)
- May (1)
- April (2)
- March (1)
- February (1)
- January (3)
- November (1)
- October (1)
- July (1)
- May (1)
- March (3)
- February (2)
- January (2)
- December (1)
- November (4)
- October (5)
- September (11)
- August (7)
- July (13)
- June (15)
- May (11)
- April (14)
- March (22)
- February (8)
- January (8)
- December (10)
- November (10)
- October (17)
Links
- aliki's washing machine
- all gone
- alt. rock & indie music
- back to mono
- bug in the city
- fantastikoi hxoi
- gatouleas
- gsus_saved
- human traffic
- ibis
- indictos
- lkrory21
- lost bodies
- monsieur hulot
- mouxlaloulouda
- music comma
- music will save us all
- musica-re
- narita
- orphan drugs
- silent crossing
- songs for my funeral
- sonic death monkey
- sound injections
- soundeyet
- stereonova
- tam tam radio
- we are the music makers
- άκου αυτό
- άσματα και μιάσματα
- ακραία μουσικά φαινόμενα
- εδώ λιλιπούπολη
- λευκός θόρυβος
- το σπίτι με τα παράξενα
- φιξ καρέ
3 comments
Comment by Κωστας Αργυριαδης on 6:02 PM
Προσπαθω εδω και πολυ καιρο να διαβασω μια κριτικη δισκου απο τους γνωστους εξπερ κριτικους σας και πραγματικα με εχει αηδιασει η ντεμεκ ειρωνεια που καταληγει να βαφτιζεται "αποψη", για ενα προιον που οι ιδιοι δεν θα μπορεσουν ποτε να δημιουργησουνε - εαν μπορουσαν τοτε θα σεβοταν τον κοπο του καλλιτεχνη και θα ηταν λιγοτερο εξυπνακιστες - δηκτικοι- καθως η ειρωνια απεναντι στο πνευματικο εργο καποιου δεν προσφερει σε κανενα τιποτα , παρα μονο σ'αυτους που θελουν να ξεγελανε τα προσωπικα τους συμπλεγματα αισθανομενοι οτι καποιον μειωσαν - αρα αυτοματως τοποθετουνται υπερανω αυτου. Επειδη σαν αναγνωστης της σελιδας σας και υποστηρικτης της μουσικης σκηνης της πολης θα ηθελα να βλεπω σε ενα εντυπο λιγοτερη γκρινια, μιζερια και τζαμπα μαγκια εκφραζομενη πισω απο εξυπνακιστικους λεξιλογικους σαλτιμπαγκισμους, θα προτιμουσα να λεγατε στους ερασιτεχνες δημοσιογραφισκους σας να ειναι λιγοτερο "πνευματωδεις" και περισσοτερο ουσιαστικοι στις κρισεις τους που στο κατω κατω ειναι παντα τελειως υποκειμενικες και δεν μπορουν να τεκμηριωθουν ,opinions are like assholes που λενε και οι φιλοι μας οι Εγγλεζοι. Πριν βιαστειτε να κρινετε θα σας πω οτι η δικια μου κριση απεναντι στην ειρωνια των "κριτικων" σας εχει επιχειρηματα απτα που πηγαζουν μεσα απο τα κειμενα τους που δε επιδεχονται πολλες ερμηνειες, αυτοι ποια επιχειρηματα εχουν σαν μουσικοκριτικοι για το ποιον του καλλιτεχνη και του εργου του που καλουνται να θαψουν η να υποστηριξουν;( ενα εντελως τυχαιο αποσπασμα που βρηκα με την πρωτη: Δεύτεροι στη σειρά και τελευταίοι στην τάξη, οι πρόωρης γήρανσης μπριτροκάδες Starsailor απέδειξαν ότι πραγματικά δεν τους αξίζει τίποτε παραπάνω από ένα απογευματινό και άνυδρο live...)Εσενα που το γραφεις τι σου αξιζει; Μηπως μια θεση στο mic.gr για να δειχνεις ποσο alternative και κοντρα στο συστημα εμπορευματοποιησης της μουσικης εισαι ταγμενος,φορωντας βεβαια την τελευταια λεξη της μοδας ,κυκλοφοροντας με σπορ ακριβα αμαξια που αντι για Coldplay παιζουν τους βαρετους κατ εμε Βeirut; Τι ειναι αυτο που κανει τους Coldplay λιγοτερο αξιους μουσικα απο τους last drive (πιστευω οτι αν οι last drive μπορουσαν να εχουν τις κοφτερες ιδεες των coldplay θα ηταν κι αυτοι παγκοσμιως γνωστοι ασχετο τι συμβολιζει ο καθενας απ' αυτους)
Σ' αυτα τα ερωτηματα κανεις θεωρητικος της τεχνης δεν θα καταφερει να απαντησει, γι' αυτο πριν γραψετε την επομενη εξυπναδα σας εχοντας στο βαθος του μυαλου σας οτι θα δημιουργησετε σκανδαλο,αλλα τι να δημιουργησετε αφου κανεις δε σας παιρνει στα σοβαρα με αυτα τα γραφομενα,σκεφτειτε αν θελετε να ειστε ενα αντικειμενικο music portal οπως αυτοαποκαλειστε ή το κουτσομπολιστικο κους κους των ντεμεκ εναλλακτικων.-
Comment by Anonymous on 5:18 PM
@ Κώστας Αργυριάδης
Πραγματικά μια καλή ευκαιρία αμφίδρομης επικοινωνίας, προβληματισμού, ανταλλαγής απόψεων μέσω των blogs καταλήγει στην Ελλαδίτσα μας πεδίο αντιπαράθεσης απωθημένων, παρερμηνειών και αχρείαστης γκρίνιας … Δεν καταλαβαίνω τους χαρακτηρισμούς «ειρωνεία», «εξυπνακίστες», «δηκτικοί», «μιζέρια», «τζάμπα μαγκιά», κλπ. Ειλικρινά μου δίνεις την εντύπωση ότι διαβάζεις άλλο «μιούζικ πόρταλ» και όχι το Mic. Δεν προσπαθώ ούτε εγώ, ούτε κανένας πιστεύω στο mic να επιβάλλω καμία άποψη, ούτε να ειρωνευτώ κανένα «προϊόν», τα κείμενά μου απέχουν μερικά κλικ για να το αποδείξουν. Δεν αυτοαποκαλούμαι ούτε «κριτικός», ούτε «θεωρητικός της τέχνης» (ποιάς τέχνης;). Τα περί Coldplay / Beirut / Last Drive δεν τα σχολιάζω, όχι γιατί δεν καταλαβαίνω γιατί μπλέκεις αυτούς τους τρεις, αλλά γιατί δεν έχω ασχοληθεί ποτέ προσωπικά με τους δύο πρώτους, και δεν οδηγώ «σπορ ακριβό αμάξι» αλλά οικογενειακό … Δεν καταλαβαίνω ακόμη τι σχέση έχουν όλα αυτά με το παραπάνω κείμενο για τους Sonic Youth, που ούτε καν σαν «κριτική» δεν δημοσιεύθηκε. Το ποιος «μας παίρνει στα σοβαρά με αυτά τα γραφόμενα» αποδεικνύεται όμως από το ότι γράφεις ότι είσαι «αναγνώστης της σελίδας μας» και όχι μόνο αυτό, αλλά μπαίνεις και στον κόπο να στείλεις και σχόλιο. Και τελικά το μόνο στο οποίο συμφωνώ μαζί σου είναι το ότι βάζεις το όνομά σου κάτω από το κείμενο που δημοσιεύεις.
Κώστας Ζαφειράτος
Comment by Raggedy Man on 5:34 PM
Και για να απαντήσω στο "ερώτημα"... Ναι, προσωπικά χρειάζομαι ακόμα ένα άλμπουμ των Sonic Youth για να εξορκίσω αυτή την κριτική που με προσήλωση, ειλικρινά, διάβασα... Καλά ξεκινάς, αλλά τέτοιου είδους ερωτήματα (και 'γω τα κάνω συχνά) έχω καταλήξει ότι τελικά δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα. Άμα γουστάρουν θα βγάλουν, άμα γουστάρω θα τ' ακούσω, άμα γουστάρω πραγματικά θα τ' αγοράσω κιόλας... Μη μου σερβίρεις λοιπόν (άμα γουστάρεις) ένα ωραιότατο ομολογουμένως κείμενο με μόνη ένσταση (άποψη;) το "ερώτημα". Φιλάκια.
Post a Comment