Αυτό το θέμα είναι και το πιο επίκαιρο στη χώρα μας. Όλοι είδαμε πόσο καλά δούλεψε η τηλε-εκκλησία με το τηλε-πένθος του Χριστόδουλου. Και η θρησκεία, που πρόκειται στην ουσία για μια συλλογική πεποίθηση, βρίσκεται σε άμεση σχέση με τη λειτουργία της κοινωνίας και τον τρόπο ζωής των μελών της. Όσο πιο ελεύθερα λειτουργεί μια κοινωνία, τόσο πιο ανοιχτή είναι η θρησκεία, και το αντίστροφο - για παράδειγμα θα επικαλεστώ και πάλι την αρχαία πόλη-κράτος και το δωδεκάθεο, μια απόλυτα χαλαρή και ανθρωποκεντρική μορφή θρησκείας.
Η θρησκεία λοιπόν, δηλαδή η άλογη πίστη σε μια ανώτερη δύναμη και αποδοχή των οδηγιών διαβίωσης που αυτή θέτει, παραμερίζει το στοιχείο της λογικής και λειτουργεί στο θυμικό του ανθρώπου. Σε αυτό αφορά και αυτό πραγματεύεται, ανάλογα με τη θέση που παίρνει η κάθε θρησκεία απέναντι στη ζωή. Σε αυτό το σημείο όμως, σημασία δεν έχουν τα αρχικά δόγματα και πεποιθήσεις του ιδρυτή της, μα η εξέλιξή της στο χρόνο, δια μέσου της εκκλησίας, η οποία την εκπροσωπεί και τη διαχειρίζεται.
Μια εξέλιξη που στη συντριπτική πλειοψηφία των θρησκειών παγίωσε έναν ακόμα θεσμό εξουσίας, που στηρίζεται στην εκμετάλλευση του βαθύτερου, αρχέγονου ανθρώπινου φόβου: Του αναπόφευκτου θανάτου και του τι περιμένει τον άνθρωπο μετά από αυτόν. Όσον αφορά τη θρησκεία των δυτικών κρατών, ο χριστιανισμός, σε αγαστή συνεργασία με τις μοναρχικές εξουσίες των κρατών του μεσαίωνα, βούτηξε για αιώνες τα ανίσχυρα άτομα στο φόβο και τις τύψεις της αμαρτίας.
Με τις αρχικές κατευθύνσεις του χριστιανισμού να χάνουν το αρχικό νόημά τους και να καταλήγουν σε όργανα σκοταδισμού και απαγόρευσης στην ουσία κάθε ελεύθερης και κριτικής σκέψης, μέχρι που ο διαφωτισμός ανακάλυψε κι αναστύλωσε το μοντέλο του ελεύθερου-σκεπτόμενου πολίτη. Αυτό που τέθηκε πλέον ως ζητούμενο, είναι η ύπαρξη ελεύθερης σκέψης, απαλλαγμένης από σκοταδιστικούς φόβους και δεισιδαιμονίες.
Η απελευθερωτική αυτή εξέλιξη επηρέασε, όπως ήταν φυσικό, και την κρατική δομή και λειτουργία: Από το κράτος απαιτήθηκε μια λειτουργία ορθολογική και διαφανής, που να εξασφαλίζει για τους πολίτες παροχές και ωφελήματα που να δικαιολογούν επαρκώς την ύπαρξη και τη λειτουργία του. Σε αυτήν την περίπτωση, ο κρατικός σχηματισμός δεν φοβάται την ελεύθερη και κριτική σκέψη των πολιτών του - αντιθέτως, τη χρειάζεται και την καλλιεργεί, ώστε να ωφεληθεί από αυτή, να βελτιωθεί και να προοδεύσει.
Όταν όμως, το κράτος δεν ανταποκρίνεται σε μια λειτουργία αποδεκτή κι ωφέλιμη για τους πολίτες του, κι αδυνατεί, λόγω έλλειψης κοινών συμπαγών στόχων και λειτουργικής ανεπάρκειας, να εμπνεύσει στα μέλη του εμπιστοσύνη κι αποδοχή, τότε χρειάζεται το μηχανισμό ελέγχου της σκέψης, τον οποίο εξυπηρετεί άριστα μια συγκεντρωτική και φοβική θρησκεία.
Έτσι, σε ένα τέτοιο κράτος, η επιβολή της θρησκευτικής πίστης μέσω μιας δεσποτικής εκκλησίας αποτελεί σύμμαχο της διατήρησης της κρατικής σταθερότητας και συνοχής, ενώ αντιθέτως, πολίτες με μηδενική θρησκευτική συνείδηση και πνεύμα αμφισβήτησης αντιμετωπίζονται ως άμεση απειλή για τη διατήρηση της κρατικής σταθερότητας.
Γι’ αυτό το λόγο και βρίσκουμε μεγάλες διαφοροποιήσεις στην αντιμετώπιση, μα και το συσχετισμό της θρησκείας με την κρατική εξουσία: Ένα κράτος που λειτουργεί σωστά και αποδοτικά, δεν φοβάται να έχει ελεύθερα σκεπτόμενους πολίτες - γι’ αυτό και το ζήτημα της θρησκευτικής πίστης δεν το αφορά άμεσα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν σέβεται ή δεν αποδέχεται την ανθρώπινη –ατομική– επιλογή της θρησκευτικής πίστης, με την έννοια της πνευματικότητας. Μα ότι τη σέβεται και την αποδέχεται με τον ίδιο τρόπο που σέβεται και αποδέχεται και την επιλογή της αθεΐας, γιατί ακριβώς η ελεύθερη και κριτική σκέψη, που αυτή υποδηλώνει, δεν απειλεί την κρατική συσπείρωση και συνοχή.
Όταν όμως, η διαχείριση της κρατικής εξουσίας καταλήγει σε κοινωνική αδικία και λειτουργική ανεπάρκεια, τότε για την προστασία της από τις –εύλογες– διασπαστικές τάσεις των δυσαρεστημένων υπηκόων της, είναι απαραίτητη η ‘πνευματική υποδούλωση’ που εξασφαλίζει η θρησκευτική καθοδήγηση. Έτσι, σε ένα τέτοιο κράτος η δήλωση ‘άθεος’ αντιμετωπίζεται με δυσπιστία μέχρι και κοινωνική αποδοκιμασία, ενώ, από την άλλη, το ίδιο το κράτος επιβάλλει την ‘επίσημη κρατική θρησκεία’, εμφανίζοντας ως υποχρεωτική τη συμμετοχή σε θρησκευτικά μυστήρια (θρησκευτικός γάμος, βάφτιση κ.λπ.), ως εχέγγυα κοινωνικής αφομοίωσης και αποδοχής.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, η χώρα μας αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα αγαστής συνεργασίας κράτους και εκκλησίας - αν και η πιο καταναγκαστική κι ανελεύθερη εκδοχή του χριστιανισμού θεωρείται ο καθολικισμός, ο οποίος όμως δημιούργησε τη δική του αυτόνομη εξουσία, την οποία διαχωρίζει από τους κρατικούς εξουσιαστικούς θεσμούς.
Ροζίτα Σπινάσα
Twitter Updates
Archives
- June (2)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (4)
- January (1)
- December (3)
- November (4)
- October (1)
- June (3)
- May (3)
- April (2)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (3)
- June (3)
- May (4)
- April (3)
- March (4)
- February (7)
- December (4)
- November (3)
- October (1)
- June (2)
- May (3)
- April (4)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (2)
- March (1)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- June (4)
- May (4)
- April (5)
- March (3)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (3)
- November (5)
- October (4)
- July (1)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (5)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (4)
- October (4)
- September (1)
- July (3)
- June (3)
- May (5)
- April (4)
- March (3)
- February (4)
- January (4)
- December (6)
- November (4)
- October (4)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (4)
- October (5)
- September (2)
- July (2)
- June (4)
- May (5)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (3)
- September (2)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (4)
- March (6)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (5)
- October (4)
- September (5)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (7)
- March (5)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (5)
- September (1)
- July (2)
- June (3)
- May (1)
- April (2)
- March (1)
- February (1)
- January (3)
- November (1)
- October (1)
- July (1)
- May (1)
- March (3)
- February (2)
- January (2)
- December (1)
- November (4)
- October (5)
- September (11)
- August (7)
- July (13)
- June (15)
- May (11)
- April (14)
- March (22)
- February (8)
- January (8)
- December (10)
- November (10)
- October (17)
Links
- aliki's washing machine
- all gone
- alt. rock & indie music
- back to mono
- bug in the city
- fantastikoi hxoi
- gatouleas
- gsus_saved
- human traffic
- ibis
- indictos
- lkrory21
- lost bodies
- monsieur hulot
- mouxlaloulouda
- music comma
- music will save us all
- musica-re
- narita
- orphan drugs
- silent crossing
- songs for my funeral
- sonic death monkey
- sound injections
- soundeyet
- stereonova
- tam tam radio
- we are the music makers
- άκου αυτό
- άσματα και μιάσματα
- ακραία μουσικά φαινόμενα
- εδώ λιλιπούπολη
- λευκός θόρυβος
- το σπίτι με τα παράξενα
- φιξ καρέ
4 comments
Comment by Anonymous on 3:06 AM
Κυρία ή δεσποινίς Ροζίτα
Αρκετά σημεία του κειμένου σας θα μπορούσα να τα αποδεχθώ ωστόσο η προσέγγιση σας είναι αντί-ιστορική σε κάποια σημεία
1) μιλάτε για αρχικές κατευθύνσεις του χριστιανισμού που χάσανε το αρχικό νόημα τους λέτε «Με τις αρχικές κατευθύνσεις του χριστιανισμού να χάνουν το αρχικό νόημά τους» αναρωτηθήκατε αν υπήρξε ποτέ κάποιες θρησκείες που να μην «καταλήγουν σε όργανα σκοταδισμού και απαγόρευσης στην ουσία κάθε ελεύθερης και κριτικής σκέψης,..»?
2)και ακόμη λέτε πως «ο διαφωτισμός ανακάλυψε κι αναστύλωσε το μοντέλο του ελεύθερου-σκεπτόμενου πολίτη.» καθόλου πρωτότυπη η άποψη σας δυστυχώς είναι παρά πόλοι σαν εσάς που είτε δεν γνωρίζουνε είτε σκόπιμα αποσιωπούνε, πως είναι ο ελληνικός πολιτισμός, αυτός που καθιέρωσε την έννοια του πολίτη της δημοκρατίας κλπ
3) όσο για το δωδεκάθεο πρέπει να γνωρίζεται πως και αυτό είναι ένας πονηρός νεολογισμός χριστιανικής προέλευσης προκειμένου να ταυτίσουνε σε επίπεδο συμβολισμού την θρησκεία τους με τις θρησκευτικές παραδόσεις των ελλήνων σημειώνω πως δεν υπάρχει σε κανένα κλασικό κυμαίνω αναφορά σε δωδεκάθεο. Απλός υπάρχει το πάνθεο των ελλήνων με τους χθόνιους και τους ολύμπιους θεούς.
Τους οποίους βέβαια έπρεπε να τους αμφισβητήσουνε οι έλληνες προκείμενου να τεθεί για πρώτη φορά ως ζητούμενο «η ύπαρξη ελεύθερης σκέψης, απαλλαγμένης από σκοταδιστικούς φόβους και δεισιδαιμονίες.»
Είσαι σε καλό δρόμο αλλά πρέπει να το ψάξεις καλύτερα το θέμα.
Comment by Anonymous on 4:42 PM
Ως προς την πρώτη παρατήρησή σου δεν θα διαφωνήσω. άλλωστε όλες οι ιδεολογίες -θρησκευτικές και μη - καταλήγουν όργανα χειραγώγησης κι εκμετάλλευσης.
Ως προς τη δεύτερη να σημειώσω ότι δεν πρόκειται καν για 'άποψη', παρά για αναφορά σε ένα ιστορικό γεγονός. Πράγματι, απ'όσο γνωρίζω και εγώ, ο ευρωπαϊκός διαφωτισμός στηρίχθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του στη μελέτη των αρχαιοελληνικών κειμένων, και την εξάπλωση των ιδεών σε μια ιστορική συγκυρία που ωρίμασαν οι συνθήκες για να βγουν και πάλι στο προσκήνιο. Αυτό είναι κάτι που δεν αμφισβητώ, ούτε όμως και θέλω να το αποσιωπήσω. Απλά δεν βρίσκω το λόγο να αναφέρομαι στον 'ελληνικό πολιτισμό' σε κάθε ευκαιρία, πέραν του ότι η έννοια 'ελληνικός' δεν ξέρω κατά πόσο εκφράζει, ως πρωτεύον γνωρισμα, τους τότε κοινωνικοπολιτικούς σχηματισμούς, κυρίως γιατί δεν θεωρώ ότι κερδίζω εγώ ή οι συντοπίτες μου κάτι από τη λάμψη του. Τον σέβομαι φυσικά και τον αναγνωρίζω, ως μια στιγμή έκλαμπψης στην παγκόσμια ιστορία, δεν καταλαβαίνω όμως γιατί τα επιτεύγματα κάποιων που έζησαν 2.500 πριν από εμάς δίνουν και σε εμάς κάποια αξία. Αντίθετα, πιστεύω ότι τους περισσότερους από αυτούς που σήμερα κομπάζουν για τον 'ελληνικό πολισμό', οι αρχαίοι φιλόσοφοι θα τους αντιμετώπιζαν ως ανθρώπινα όντα με χαμηλό επίδεδο διανοητικής και πνευματικής ανάπτυξης.
Όσο για την τρίτη παρατήρηση, μου φαίνεται ενδιαφέρουσα ως άποψη - πάντως η Ιλιάδα και η Οδύσσεια βρίθουν από αναφορές σε θεούς και ημίθεους, εκτός αν μιλάς για μια 'αθέμιτη' σύγχυση μεταξύ των θεολογικών στοιχείων, ώστε να επιτευχθεί ένα ομαλό πέρασμα στη χριστιανική θρησκεία.
Ροζίτα
Comment by Anonymous on 8:19 PM
Μια παρατήρηση επί του περίφημου ελληνικού πολιτισμού που δήθεν καθιέρωσε την έννοια του πολίτη της δημοκρατίας. Ασφαλώς δεν ομιλούμε για ελληνικό πολιτισμό, αλλά για τον αθηναϊκό και μάλιστα μιας πολύ στενής και συγκεκριμένης περιόδου που δεν κράτησε πάνω από πενήντα χρόνια. Μιας δημοκρατίας βέβαια με πολλά εισαγωγικά, καθώς απέκλειε όχι μόνο τους υπάνθρωπους βάρβαρους αλλά και τις γυναίκες.
Comment by brains on 4:08 PM
Ο αθηναικος πολιτισμος υπαγεται στον ελληνικο πολιτισμο, εντος Ελλαδος ητανε. Και σε συγκριση με τους πολιτισμους των τοτε γυρω χωρων ηταν αρκετα προηγμενος, π.χ.
η κουλτουρα αλλων χωρων εκεινης της εποχης ειχε τις γυναικες σε πολυ χαμηλοτερη μοιρα. Αν και οι ξενοι και αλλες κοινωνικες ομαδες δεν αναγνωριζονταν ως μελη της δημοκρατιας, παρολα αυτα το δημοκρατικο πολιτευμα και η εννοια της δημοκρατιας οντως εχει τις ριζες του στην αρχαια Αθηνα. Εαν δεν ξεκινουσε με καποιον τροπο, δεν θα ειχε εξελιχθει σε αυτο που ονομαζουμε εμεις σημερα δημοκρατια.
Η προοδος που εγινε απο τους αρχαιους Ελληνες εχει νοημα αν κρινεται με το τοτε χρονικο και κοινωνικο πλαισιο, οχι με το σημερινο.
Post a Comment