Υπάρχουν κάποιες απόψεις οι οποίες καθώς επαναλαμβάνονται και ανακυκλώνονται από γραφίδες και στόματα, σε μια αέναη σκυταλοδρομία κοινοτοπίας του λόγου, λόγω της επανάληψης αυτής καταλήγουν να θεωρούνται πλέον θέσφατα και ακαταμάχητες αλήθειες. Δεν είναι εύκολο να ξεφύγεις από την παγίδα!... Τέτοιες απόψεις έχω υποστηρίξει και γράψει κι εγώ κατά καιρούς... Και ομολογώ όχι και λίγες φορές! Πόσες φορές λοιπόν δεν έχουμε ακούσει ή διαβάσει ότι ζούμε σε μπουζουκοκατεχόμενη χώρα, ότι μας καταδυναστεύουν τα σκυλάδικα, ότι τα άξια ονόματα και οι καλές μουσικές δεν προβάλλονται, θάβονται και μένουν στο ...σκότος της αφάνειας; Και δώσ’ του οι ηρωικοί φιλιππικοί απέναντι στα κακά ΜΜΕ (συνώνυμο πλέον του διαβόλου αυτή η λέξη!), που ταΐζουν τον κόσμο σκουπίδια και υποκουλτούρα... Πόσες φορές εμείς οι δημόσιοι γραφιάδες (γιατί δημοσιογράφοι δεν είμαστε!) του «underground» (ας μην σχολιάσω καλύτερα!) χώρου δεν έχουμε γκρινιάξει μετά από συναυλία για την πενιχρή προσέλευση, πόσες φορές δεν βγάλαμε το δάχτυλο και δεν κατσαδιάσαμε τον κόσμο (χρησιμοποιώντας μάλιστα αυτή την απεχθή καθιερωμένη πια προστακτική του β’ ενικού!) που αντί για τον ξεχωριστό και φρέσκο Manyfingers (τυχαίο επίκαιρο παράδειγμα, θα αντικατασταθεί στο υπόλοιπο κείμενο με τελίτσες για να συμπληρώσετε το όνομα της αρεσκείας σας!), αυτοί οι οπισθοδρομικοί και κολλημένοι προτιμάνε Scorpions και Lisa Gerrard; Πόσες φορές δεν έχουμε διαβάσει ή γράψει κριτική η οποία κλείνει με την κλασική κλισέ κορώνα «σε έναν πιο δίκαιο κόσμο οι ....... θα ήταν πρώτο όνομα, θα πουλούσαν χιλιάδες δίσκους» και άλλα τέτοια όμορφα και συγκινητικά;
Καλά όλα αυτά, σίγουρα υπάρχει μια ισχυρή δόση αλήθειας, κυρίως όσον αφορά την μπουζουκοκατοχή η οποία είναι ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός, και δεν χρειάζεται να κατέβεις στην παραλιακή ή να βγεις στην εθνική για να το διαπιστώσεις. Όσον αφορά όμως την προβολή και το δήθεν «θάψιμο», αν τολμήσουμε να διασχίσουμε το πυκνό πλέγμα των λέξεων και ρίξουμε μια ματιά στο νόημα που κρύβουν, ίσως διαπιστώσουμε ότι κάπου αρμενίζουμε στραβά... Ή εθελοτυφλούμε...
Θα θέσω αυτή τη φορά εξ’ αρχής την άποψη μου επί της οθόνης, χωρίς να σας ταλαιπωρήσω με ...μαιευτικές μεθόδους! Πιστεύω λοιπόν ότι στην πραγματικότητα, η μουσική την οποία εμείς ακούμε, η «ανεξάρτητη», η underground, η «ξένη» μουσική (διαλέξτε μια ταμπέλα, δεν έχει και τόση σημασία άλλωστε!), έχει δυσανάλογα μεγάλη και ασύμμετρη προβολή στη χώρα μας... Δυσανάλογη όχι σε σχέση με την όποια αξία της... Αλλά σε σχέση με την απήχηση την οποία τελικά έχει...
Δεν θα σταθώ στον χώρο του Internet, όπου και δραστηριοποιείται το αγαπημένο MiC και 3-4 άλλα αξιόλογα μουσικά περιοδικά. Η παρεμβατική δυναμική του Internet στην Ελλάδα είναι άλλωστε ακόμη εμβρυακή (στον πρώτο μήνα μάλιστα!). Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στα έντυπα... Θα διαπιστώσουμε αυτό το περίφημο έλλειμμα πληροφόρησης και προβολής; Και ας θέσουμε και το αιχμηρό ερώτημα... Ποιος έχει μεγαλύτερη προβολή αναλογικά; Η Πέγκυ Ζήνα (επίσης τυχαία επιλογή!) ή οι .......; Στον trendy τσάμπα τύπο, o οποίος και αυτοβαυκαλίζεται ως εκφραστής των σύγχρονων τάσεων, η Πεγκούλα δεν έχει στον ήλιο μοίρα! Αντιθέτως, και οι δύο μεγάλες εφημερίδες της Αθήνας που διατείνονται ότι απευθύνονται στο πιο δυναμικό κομμάτι του πληθυσμού, με πάνω από 100.000 αναγνώστες, ασχολούνται και προβάλλουν εκλεκτικά μουσικές, που κυμαίνονται από το ρεύμα της folk και του shoegaze μέχρι τον πλέον άγνωστο στη μάνα του μουσικό της …intelligent minimal ambient! Πόσοι άραγε από αυτό το ...δυναμικό κομμάτι του πληθυσμού να ξέρουν πραγματικά τι είναι το ...shoegaze; Οι περισσότεροι δε από τους δίσκους αυτούς πολύ αμφιβάλλω αν τελικά πουλάνε πάνω από 100-200 κομμάτια σε όλη την επικράτεια...
Να περάσουμε και στην ...πληρωμένο τύπο; Οι περισσότερες εφημερίδες της «προοδευτικής» πτέρυγας, με τις μεγάλες κυκλοφορίες και τα μεγάλα συγκροτήματα από πίσω, στις μουσικές τους στήλες φτάνουν ως το παραδοσιακό και το έντεχνο, άντε και Νταλάρα με Αλεξίου! Και οι παρουσιάσεις των δίσκων των ......... δεν λείπουν ποτέ από τις σελίδες τους. Η Πεγκούλα από την άλλη θα δει εκεί το όνομα της μόνο σε χλευαστικό και σατιρικό πλαίσιο ή αν την πιάσουν να ...φοροδιαφεύγει! Ακόμη και οι εφημερίδες της ...Δεξιάς του Κυρίου, που ήταν τα τελευταία «λαϊκά» προπύργια (τι ειρωνεία ε;) έχουν κάνει στροφή στην ποιότητα! Δεν υπάρχει κάποιο έγκυρο έντυπο του μπουζουκιού, ένα αντίστοιχο έστω ...MiC, το οποίο να κάτσει να γράψει μια κριτική, ή έστω να ασχοληθεί σοβαρά και ουσιαστικά με τον καινούργιο της δίσκο! Μια Espresso (και οι κλώνοι της) και ένα «Πρώτο Θέμα» έμειναν για την όμορφη Πέγκυ...
Θα μου πείτε, ότι υπάρχει και η Τηλεόραση, ο μεγάλος αφέντης! Πράγματι, αλλά εκεί η Πέγκυ θα ακουστεί στα πρωϊνάδικα, μεταξύ σπανακόπιτας και μάσκαρας για το πρόσωπο, την ώρα που το «δυναμικό» κομμάτι του πληθυσμού δουλεύει ή ...κοιμάται μετά από hangover, στα μεσημεριανάδικα, όπου όμως κανείς δεν θα ασχοληθεί με τη μουσική της, αλλά με τον τελευταίο γκόμενο, το γάμο, το φουστάνι της και για την όποια κόντρα της με την Τάδε ανταγωνίστρια στάρλετ. Θα την καλέσουν και ο Χατζηνικολάου με τον Πρετεντέρη μία φορά το χρόνο, για να δουν και αυτή μια ακροαματικότητα στα ...σκέλια τους και αυτό ήτανε... Μόνο στο πλήρως απαξιωμένο πλέον ραδιόφωνο είναι αυτοκράτειρα η καλλικέλαδος αοιδός... Παρολ’ αυτά, η Πέγκυ κάθε βράδυ έχει το μαγαζί της γεμάτο και ο κόσμος περνάει καλά, ενώ οι ...... , οι οποίοι θα προβληθούν σε όλα τα free press, με κριτικές αποθεωτικές και ίσως κάποιο 9άρι από το ...στρυφνό MiC, θα μαζέψουν 500 εισιτήρια. Θέλετε 1000; 3000; ΟΚ! Και αυτά εφ’ άπαξ... Έτσι κι εμφανίζονταν κάθε βράδυ, στο τέλος θα κατέληγαν να παίζουν αυτοί μαζί με τον ηχολήπτη-κούκο και άλλους δύο (ούτε καν τρεις!)... Αρκεί λοιπόν η διαφορά στην προβολή για να δικαιολογήσει αυτή την χαώδη διαφορά;
Ίσως ήρθε η ώρα να απομυθοποιήσουμε το περιβόητο κλισέ περί των παντοδύναμων ΜΜΕ, που όλα τα ρυθμίζουν και τα κανονίζουν κατά βούληση... Αν ο Τύπος είχε τόση τεράστια δύναμη, στις συναυλίες π.χ. των Mary & the Boy θα έπρεπε να γίνεται λαϊκός ξεσηκωμός από το «δυναμικό κομμάτι του πληθυσμού». Και στο κάτω-κάτω της γραφής, πιστεύει αλήθεια κανείς ότι π.χ. η Κική Δημουλά (γιατί ο προβληματισμός μας δεν περιορίζεται μόνο στον μουσικό χώρο) όση προβολή κι αν είχε, θα πούλαγε ποτέ περισσότερο από την Μάιρα Παπαθανασοπούλου (βλ. Ιούδας που φιλούσε υπέροχα); Είναι που κάποια πράγματα είναι εξ ορισμού για τους λίγους. Όχι όμως (προσοχή!) γιατί αυτοί οι λίγοι είναι οι ιδιαίτεροι, οι προνομιούχοι, οι εκλεκτοί, οι καλλιεργημένοι...
Δεν έχω απαντήσεις σε πολλές από τις ερωτήσεις που τίθενται... Μπορώ ασφαλώς να σκεφτώ κάποιες που σαν μικροί παραπόταμοι θα αρδεύσουν την αλήθεια, αλλά δεν θέλω να εστιάσω εκεί. Προτιμώ να κρατήσω προς το παρόν κάποια «διδάγματα»... Διδάγματα που αφορούν σε κύριο βαθμό εμένα! Τώρα αν αγγίξουν και κάποιον άλλο, έχει καλώς.. Αν όχι, πάλι καλώς έχει!
Είναι λοιπόν καιρός, εμείς οι μουσικογραφιάδες (και όχι μόνο!) να κατέβουμε από το καλάμι και τη φαντασίωση ότι επηρεάζουμε τον κόσμο... Ας πάψουμε να πιστεύουμε ότι είμαστε το κέντρο του κόσμου, ότι ο μικρόκοσμος μέσα στον οποίο έχουμε επιλέξει να κινούμαστε αποτελεί ΤΗΝ Πραγματικότητα, γιατί η πραγματικότητα έχει αναρίθμητες πλευρές, όσες σχεδόν και οι εν ζωή άνθρωποι! Ας σταματήσουμε να μπλέκουμε τo talk of the …klika ή το talk of the parea και να το ανάγουμε σε talk of the town! Ας αναλογιστούμε και ας το χωνέψουμε με ...σεμνότητα και ταπεινοφροσύνη ότι οι δίσκοι και οι μουσικές με τις οποίες ασχολούμαστε και παθιαζόμαστε, δεν αφορούν ενεργά παρά μόνο ένα απειροελάχιστο τμήμα του πληθυσμού της χώρας (προσωπικά δεν πιστεύω ότι αριθμεί πάνω από 30.000 πανελλαδικώς!)...
Και το βασικότερο όλων... Ας ξανα-ανακαλύψουμε και ας ξανα-αγαπήσουμε την μουσική... Ας αποβάλλουμε κατά το δυνατόν την κακή νοοτροπία της μειονοτικής ομάδας και το σύνδρομο του γαλατικού χωριού που ανέφερα σε πρόσφατο post (βλέπε: Win by losing). Ας αφήσουμε στην άκρη τα συγκινητικά παχιά λόγια και τον ιεραποστολικό ζήλο για την «άλλη Ελλάδα», αυτή που αντιστέκεται και που επιμένει, τις ηρωικές κορώνες και τους δεκάρικους για τη σωτηρία της ...ανεξάρτητης μουσικής. Δεν χρειάζεται να ανοίγουμε μέτωπα και να κυνηγάμε δονκιχωτικά ανεμόμυλους και εχθρούς, για να αναδείξουμε την αξία της όποιας μουσικής μας συγκινεί. Ας αγαπήσουμε τη μουσική που μας αρέσει, ας εκφράσουμε τα συναισθήματα που μας προκαλεί ένας δίσκος, ας υμνήσουμε με πάθος και ας θάψουμε με ακόμη πιο περίσσιο πάθος! Αλλά με θετικό πνεύμα... Όχι με ετεροκαθορισμούς και φανταστικές αντιπαλότητες...
Και μεταξύ μας... Ένας κόσμος όπου η Κική Δημουλά θα πούλαγε περισσότερα αντίτυπα από την Μάιρα Παπαθανασοπούλου, και ο Manyfingers θα σάρωνε τους πλατινένιους δίσκους και θα μάζευε περισσότερο κόσμο από την Πέγκυ Ζήνα, ίσως και να ήταν πιο δίκαιος! Αλλά σίγουρα θα ήταν αφόρητα βαρετός...
Αντώνης Ξαγάς
Twitter Updates
Archives
- June (2)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (4)
- January (1)
- December (3)
- November (4)
- October (1)
- June (3)
- May (3)
- April (2)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (3)
- June (3)
- May (4)
- April (3)
- March (4)
- February (7)
- December (4)
- November (3)
- October (1)
- June (2)
- May (3)
- April (4)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (2)
- March (1)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- June (4)
- May (4)
- April (5)
- March (3)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (3)
- November (5)
- October (4)
- July (1)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (5)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (4)
- October (4)
- September (1)
- July (3)
- June (3)
- May (5)
- April (4)
- March (3)
- February (4)
- January (4)
- December (6)
- November (4)
- October (4)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (4)
- October (5)
- September (2)
- July (2)
- June (4)
- May (5)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (3)
- September (2)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (4)
- March (6)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (5)
- October (4)
- September (5)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (7)
- March (5)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (5)
- September (1)
- July (2)
- June (3)
- May (1)
- April (2)
- March (1)
- February (1)
- January (3)
- November (1)
- October (1)
- July (1)
- May (1)
- March (3)
- February (2)
- January (2)
- December (1)
- November (4)
- October (5)
- September (11)
- August (7)
- July (13)
- June (15)
- May (11)
- April (14)
- March (22)
- February (8)
- January (8)
- December (10)
- November (10)
- October (17)
Links
- aliki's washing machine
- all gone
- alt. rock & indie music
- back to mono
- bug in the city
- fantastikoi hxoi
- gatouleas
- gsus_saved
- human traffic
- ibis
- indictos
- lkrory21
- lost bodies
- monsieur hulot
- mouxlaloulouda
- music comma
- music will save us all
- musica-re
- narita
- orphan drugs
- silent crossing
- songs for my funeral
- sonic death monkey
- sound injections
- soundeyet
- stereonova
- tam tam radio
- we are the music makers
- άκου αυτό
- άσματα και μιάσματα
- ακραία μουσικά φαινόμενα
- εδώ λιλιπούπολη
- λευκός θόρυβος
- το σπίτι με τα παράξενα
- φιξ καρέ
23 comments
Comment by Anonymous on 3:46 PM
χμ ενδιαφέρον θέμα.Ενα τελείως προχειρο κλειδί είναι πάντως Οτι η Ζήνα (γενικό παράδειγμα)προβάλεται .Τρελά .Απλα περιφερειακά.Πχ οτι ετσι και κανει παιδιά, παντρευτεί ,χωρίσει ,αλλάξει φόρεμα θα παιζει σε ειδήσεις ,καναλια έντονα.Βαλε και τα αλλα λαζοπολοι, κουτσομπολιστίκα κλπ..Υλικό υπαρχει δηλαδή αλλά δεν είναι μουσικό και αυτή είναι η πλάκα.Τι κριτική να κάνεις σε τετοια?Δεν γίνεται.Αλλωστε και ο κοσμος που παει το μονο πραγμα που δεν σκεφτεται στη Ζηνα εινι η μουσική.Αν βγαλεις εξω τη περηφανεια του πρωτου τραπεζιου,Το φουστανακι της ,το αλκοολ και την αναγκη για ξεδωμα πολλών εκέι μέσα δεν μενουν και πολλά ...Και όμως το μαγαζι έχει κοσμο.
Comment by Anonymous on 4:03 PM
A και μια μαγική λέξη .Ενδιαφέρον.Ας αναρωτηθει ο καθεις σε αυτά που ακουει πόσο βαζει μεσα αυτό το ρημαδι.Από το να μιλάμε για π(χ)οιότητες και κουλτούρες ας μιλήσουμε για τον ευατο μας...
Comment by Anonymous on 4:19 PM
καλά, μην περιμένετε και πολλά σχόλια, όποιος καταφέρει να διαβάσει όλο αυτό το κατεβατό και να συγκρατήσει το νόημα του βγάζω το καπέλο. Γράψτε την ‘κεντρική ιδέα’ ήταν η άσκηση που μαθαίναμε στο σχολείο…
επίσης, το ποστ είναι σε μεγάλο βαθμό άστοχο… Ποιος είπε πως δεν αγαπάμε τη μουσική και μας παροτρύνεις να την ξαναγαπήσουμε; Το ίδιο την αγαπούν οι 100, οι 200, οι 1000, οι 10000… η αγάπη είναι αγάπη… Για αυτό κάνουμε την καθημερινή μας βόλτα στο ίντερνετ, παίρνουμε περιοδικά και διαβάζουμε ότι μας ενδιαφέρει στα κυριακάτικα ένθετα… Το χθεσινό «έψιλον» είχε dirk pollak και όχι ζήνα, μη σου πω πως δεν είχε ποτέ πέγκυ ζήνα. Και είναι ένθετο με μια απ’ τις μεγαλύτερες κυριακάτικες κυκλοφορίες… Απορώ πως και δεν καταλαβαίνεις ότι οι αλλαγές που έχουν γίνει τα 10-15 τελευταία χρόνια έχουν φέρει τα πάνω κάτω στους τρόπους, αλλά όχι και στην ουσία. Και κατά βάση προς το θετικότερο… Κάποτε το να έχει mecano το ένθετο εφημερίδας ήταν αδιανόητο, τώρα δεν είναι διότι το ίδιο το κοινό που διαβάζει το έκανε έτσι… Όπως καθορίζει και την ύλη του mic και του κάθε περιοδικού. Εσάς ο αρχισυντάκτης σας στην τύχη δουλεύει; Ασφαλώς όχι (respect btw)…
τι σκέψη είναι αυτή μουσικοί σαν τον manyfingers να παίζουν κάθε βράδυ κάπου και το δίνεις ως άποψη; Ποτέ δεν θα γίνει, όπως και ποτέ δεν έγινε, ούτε και στο μπρίστολ, ούτε και πουθενά. ατυχείς συγκρίσεις. υπάρχει όμως το half note που δουλεύει ως τζαζ κλαμπ και φέρνει ονόματα όλο το χρόνο με επιτυχία, πέρυσι πήγα δύο φορές…
Α, και μια άλλη παρατήρηση… Η «δύναμη του Τύπου» δεν κρίνεται πλέον απ’ το αν σηκώνει το κοινό για να πάει σε λάιβ, όταν οι εποχές τον πακτώνουν στην οθόνη του υπολογιστή και στην οθόνη της τηλεόρασης. Άσε που οι μισοί δουλεύουν εξουθενωτικά για 700 ευρώ το μήνα κι οι άλλοι μισοί ψάχνουν δουλειά και δεν βρίσκουν…
αναφέρομαι στο σχόλιο περί των mary and the boy που κάπου γράφεις. Χωρίς τον τύπο δε θα τους ήξερε κανείς, ενώ τώρα το cd τους σώζει οικονομικά μια μικρή εταιρία με τις πωλήσεις του (2 φορές ρώτησα στο metropolis και μου είπαν πως έχει τελειώσει και το περιμένουν ξανά), που είναι αποτέλεσμα των θετικών κριτικών. Έτσι είναι η αλυσίδα. Προσωπικά, και δεν είμαι μονάχα εγώ, κατεβάζω αβέρτα ότι μου κινεί την περιέργεια, αλλά διαβάζω και κριτικές και αγοράζω δίσκους. Το να ξεβολευτώ όμως και να πάω όπου μου λένε το σκέφτομαι πολύ περισσότερο πια από παλιά…
μην μπερδεύεις τη «δύναμη» με το πατρονάρισμα και τη χειραγώγηση συχνά λόγω συμφερόντων. Το κοινό είναι πολύ πιο ώριμο πλέον σε όλα και μην το υποτιμάς με δηλώσεις περί βαρετού η μη βαρετού κόσμου…
και αφού μπήκες στον κόπο να υπολογίσεις τους 30000, να ξέρεις πως το νούμερο που έβγαλες είναι πολύ μεγαλύτερο από την προ ίντερνετ εποχή και του πικάπ! τότε ζήτημα ήταν να ήμασταν οι μισοί απ’ αυτούς που τώρα λες…
δημόσιοι γραφιάδες αντί δημοσιογράφοι; Δημοσιογράφοι είναι όσοι γράφουν δημόσια, πιστεύει κανείς κάτι άλλο;
νίκος
Comment by Anonymous on 4:33 PM
Τα περιοδικά είναι γεμάτα από αφιερώματα σε hip και trendy εστιατόρια, αλλά κάθε βράδυ οι ταβέρνες είναι γεμάτες.
kazis
Comment by Anonymous on 6:00 PM
Αγαπητέ νίκο
πιστεύω ότι έχεις χάσει εντελώς το νόημα του post, μιας που τα περισσότερα τα οποία λες είναι μάλλον άσχετα... Για να το συμπυκνώσω λοιπόν (μιας που είναι μεγάλο και δύσκολο στο διάβασμα!), οι κεντρικές του ιδέες είναι δύο
1) Η μουσική για την οποία γράφουμε, έχει δυσανάλογη προβολή σε σχέση με το αποτέλεσμα. Μόνος σου το λες... Ο pollak είχε συνέντευξη στο Έψιλον, ένθετο μιας απο τις πιο μαζικέ εφημερίδες. Για πήγαινε να ρωτήσεις πόσους δίσκους έχει πουλήσει ο Pollak... Προφανώς με την προβολή και τις θετικές κριτικές αντί για 100 θα πουλήσει 300... Είναι όμως συμμετρικό το αποτέλεσμα;
2) Λέω: Ας ξανα-αγαπήσουμε τη μουσική με θετικό τρόπο, και χωρίς να φέρνουμε τη μουσική που εμείς ακούμε σε "αντιπαράθεση" με κάτι που ακούνε άλλοι (είτε αυτό είναι σκυλάδικα είτε οι Scorpions)... Απλό δεν είναι;
Τα υπόλοιπα είναι απλά εκτός θέματος.
Α.
ΥΓ1. Οι εποχές σε πακτώνουν στην οθόνη του υπολογιστή; Ωραία δικαιολογία!
ΥΓ2 Δεν ξέρω αν την προ-ιντερνετ εποχή ήμασταν περισσότεροι. Οι ενδείξεις που έχω δεν το δείχνουν. Έχοντας μια κάποια σχέση και γνωρίζοντας τι συμβαίνει στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι πολλοί περισσότεροι μαθητές και φοιτητές σήμερα ακούνε τα λεγόμενα "σκυλάδικα". Την εποχή μου, στο σχολείο πολλοί άκουγαν Doors και Floyd, αρκετοί metal και κάμποσοι ελληνικά (Φατμέ, Κατσιμίχας). Όσοι άκουγαν το εμπορικό φτηνό ελληνικό (π.χ. Καρβέλας από τότε ήδη!) ήταν λίγοι και δαχτυλοδειχτούμενοι!. Σήμερα ολόκληρες πλειοψηφικές φοιτητικές οργανώσεις κάνουν πάρτυ με τον Βας-Βας...
Comment by Anonymous on 6:05 PM
σαυτό με τα πανεπιστήμια έχεις απόλυτο δίκιο. τα βλέπω και στη σχολή μου. ένα χάλι!
Comment by Anonymous on 8:21 PM
eeee me DAP-NDFK poy psifizoyme simera ti na perimenoyme! Bas Bas kai poly mas einai! Ena meros eithinis exoyn omos kai oi dimosiografoi pisteyw, eidika oloi aytoi oi dithen pou proothoun tin "poiothta" kai thn koultoura kai kanoun diagonismo poios tha proteinei to pio agnosto onoma gia na poulisoun mouri.
Comment by Anonymous on 10:09 PM
fassbinder και ξερό ψωμί...
Comment by Anonymous on 7:46 AM
Όχι, αντώνη, δεν είμαι εκτός θέματος… Όταν γράφεις δημόσιους γραφιάδες αντί δημοσιογράφους δεν είναι παιχνίδι με τις λέξεις;
και τι είναι αυτό με το «συμμετρικό αποτέλεσμα» τώρα;
Εγώ στάθηκα στο γεγονός, πως ο pollak ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ πια συνέντευξη σε ευρείας κυκλοφορίας τύπο, ενώ καποτε ήταν εκτός από χέρι… και αυτήν την αλλαγή την οφείλει στο κοινό…
Ξέρεις πόσο είναι το όριο του χρυσού δίσκου στην ελλάδα; Τι περιμένεις να ανεβαίνει όλο και πιο ψηλά και η αγορά να καλπάζει; Για να έχουμε συμμετρικό αποτέλεσμα; η πίτα είναι ίδια απλά τώρα θέλουν να φάνε πιο πολλοί να λες…
στην προιντερνετ εποχή έγραψα ότι ήμασταν λιγότεροι, πρόσεξε τη διατύπωση, μάλλον παρανόησες…
ίσως είσαι απ’ αυτούς που ξε-αγάπησαν τη μουσική και ψάχνουν να την ξανα-αγαπήσουν, δεν ξέρω… εγώ δεν έπαψα ποτέ για να δεχτώ αυτό το επιχείρημα…
και δεν είναι δικαιολογία ότι οι εποχές σε πακτώνουν στην οθόνη… εννοούσα πως από τις 730 που πάω δουλειά και για 10 ώρες, σπανια είναι λιγότερες, θέλω δε θέλω είμαι κολλημένος σε μια οθόνη, μάλλον δεν το ζεις γι’αυτό ειρωνεύεσαι, άντε καλημέρα!
ΝΙΚΟΣ
Comment by Anonymous on 9:05 AM
Καλημέρα
Αυτό "με το συμμετρικό αποτέλεσμα" που λες τώρα, είναι το κεντρικό νόημα του post (ή έτσι ήθελα τουλάχιστον).
Εϊναι και αυτό το κομμάτι που διάλεξε και ο εκδότης να βάλουμε στο πρωτοσέλιδο
"Πιστεύω λοιπόν ότι στην πραγματικότητα, η μουσική την οποία εμείς ακούμε, η «ανεξάρτητη», η underground, η «ξένη» μουσική (διαλέξτε μια ταμπέλα, δεν έχει και τόση σημασία άλλωστε!), έχει δυσανάλογα μεγάλη και ασύμμετρη προβολή στη χώρα μας... Δυσανάλογη όχι σε σχέση με την όποια αξία της... Αλλά σε σχέση με την απήχηση την οποία τελικά έχει..."
Για να το αναφέρεις με αυτόν τον τρόπο, σημαίνει ότι μάλλον το αγνόησες και σκιαμάχεις με απόψεις που έχεις στο μυαλό σου.
Να το επαναλάβω για άλλη μία φορά:!
Ο δίσκος του όποιου Pollak (απεχθάνομαι το κόλλημα στην περιπτωσιολογία!) θα γραφτεί στα Free press, στο Έψιλον, σε πολλές εφημερίδες, σε μουσικά περιοδικά και ιστοσελίδες... Χοντρικό σύνολο αναγνωστών που μπορεί να φτάνει και τις 500.000 τυολάχιστον... Ποιό είναι το αποτέλεσμα; Πόσοι θα αγοράσουν τον δίσκο, πόσοι θα πάνε στη συναυλία; Γιατί αυτό το πενιχρό αποτέλεσμα; Γιατί τόσο λίγοι; Αυτός είναι ο κύριος προβληματισμός...
Όσο για την αγάπη περί μουσικής πάλι διαβάζεις ότι θέλεις. Μην κολλάς σε μια πρόταση, η πρόταση είναι ενταγμένη σε ένα σύνολο και έχει και συνέχεια...
Να το επαναλάβω... Λέω να αγαπήσουμε τη μουσική με θετικό τρόπο, χωρίς να ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με κάποιους που ακούνε άλλα πράγματα. Αν αυτό δεν σε αφορά, που κολλάς; Λες και ότι έγραψα απευθύνεται σε σένα προσωπικά... Όπως έγραψα κιόλας
"Διδάγματα που αφορούν σε κύριο βαθμό εμένα! Τώρα αν αγγίξουν και κάποιον άλλο, έχει καλώς.. Αν όχι, πάλι καλώς έχει!"
Ο EMP λίγο παραπάνω προσθέτει μία ακόμη άποψη σε αυτό: eidika oloi aytoi oi dithen pou proothoun tin "poiothta" kai thn koultoura kai kanoun diagonismo poios tha proteinei to pio agnosto onoma gia na poulisoun mouri.
Ποιοτικό άλλοθι λέγεται αυτό;
Και επιτέλους, όταν γίνεται ένας διάλογος, ας μην τα ανάγουμε όλα στον εαυτό μας. Εγώ κάνω μια γενική παρατήρηση για ένα γενικότερο φαινόμενο, και εσύ μου μιλάς για τον εαυτό σου λες και απευθύνομαι σε σένα προσωπικά... Κανείς μας δεν είναι το κέντρο του κόσμου...
"ο μικρόκοσμος μέσα στον οποίο έχουμε επιλέξει να κινούμαστε δεν αποτελεί ΤΗΝ Πραγματικότητα, γιατί η πραγματικότητα έχει αναρίθμητες πλευρές, όσες σχεδόν και οι εν ζωή άνθρωποι!"
Για την προ-ίντερνετ εποχή, πράγματι, έκανα λάθος, ήθελα να γράψω λιγότεροι αντί για περισσότεροι! Άλλωστε από αυτά που λέω αμέσως μετά, αυτό προκύπτει εντελώς φυσικά. Δεν έχω την εντύπωση λοιπόν ότι "είμαστε" περισσότεροι, απλώς φαινόμαστε περισσότεροι, καθώς το net έχει δώσει βήμα στο καθένα πλέον, που δεν ίσχυε παλιότερα... Και το τι συμβαίνει στα σχολεία και τα πανεπιστήμια είναι επίσης μια σοβαρή ένδειξη. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα!
Α
Comment by Anonymous on 9:36 AM
έχεις δίκιο σε κάποια σημεία αλλά απαντάς μεάλλα λόγια να αγαπιόμαστε. ευχαριστώ για την κουβέντα,
ν.
Comment by Anonymous on 9:49 AM
Ok! Άλλωστε σκοπός του όποιου post εδώ είναι να θέτει κάποια άποψη και κυρίως κάποια ερωτήματα προς προβληματισμό και διάλογο... Δεν είναι ούτε θέσφατο ούτε διακήρυξη.
Α.
Comment by Anonymous on 12:18 PM
Μια απορία: δηλαδή δεχόμαστε ακρίτως ότι η αντιπροσώπευση της κουλτούρας πρέπει να είναι αριθμητικά ανάλογη των ανθρώπων που την καταναλώνουν;
Αν ισχύει αυτό (μια άκρως καπιταλιστική θεώρηση της πραγματικότητας ας μου επιτραπεί) τότε θα έπρεπε να ισχύουν και οι παρακάτω προτάσεις:
- η... Κινέζικη κουλτούρα σαφώς υποεκπροσωπείται στα κραταιά διεθνή μέσα και την παγκοσμιοποιημένη αγορά
- η Χριστιανική κουλτούρα ....υποεκπροσωπείται στην Ελληνική τηλεόραση (μια και το 99,9% των παλιών ταυτοτήτων γράφει ΧΟ), καλό θα είναι λοιπόν να δείχνουν λειτουργίες τρεις κι όχι μια φορά τη βδομάδα
- δεν πρέπει να ψηφίζουμε βουλευτές, αλλά να βγαίνει αυτομάτως μια αντιπροσώπευση του δείγματος, τόσες γυναίκες, τόσοι παπάδες, τόσοι μετανάστες κλπ να μένουν όλοι ευχαριστημένοι και να μην τσακώνονται
- παράγοντες όπως διαφήμιση και αφεντικά εταιρειών με διάφορα κανάλια επικοινωνίας (το ένα χέρι μπορεί δίνει Πόλλακ, το άλλο Ζήνα, γιατί όχι;) δεν έχουν καμία σημασία. Μόνο η πλειοψηφία αποφασίζει και ...γουστάρει εδώ και τώρα.
Με άλλα λόγια αν δεχτούμε αυτό που υπονοείται στην υπερεκπροσώπηση μιας μειονότητας τότε ισχύει ότι εν αρχή ήν η Πλειοψηφία και Οι Επιλογές Της κι όλα τα άλλα έπονται.
Αυτό ακριβώς ο καπιταλισμός το δέχεται ασμένως και τα όλα τα άλλα τα λέει niche markets, φροντίζει να μπορούν να κατεβάζουν ό,τι θέλουν κι έτσι μένει και η πίτα ολόκληρη κι ο σκύλος του περιθωρίου χορτάτος.
Αν πρέπει να χαμογελάσουμε και να σκεφτούμε θετικά με όλα αυτά, ορίζοντας οικειοθελώς τους εαυτούς μας ως ...μειονοτικούς είναι όντως κάτι που σηκώνει συζήτηση.
Nadia
Comment by Anonymous on 12:39 PM
Νάντια έχεις δίσκιο, ότι δεν υφίσταται ζήτημα "αντιπροσωπευτικής" εκπροσώπησης, κάτι άλλωστε αδύνατο όπως δείχνουν και τα αναφερόμενα παραδείγματα σου. Αυτό που κατά βάσιν με προβληματίζει, είναι γιατί όλη αυτή η προβολή δεν έχει παρά μικρό αποτέλεσμα στην πράξη. Το Έψιλον ας πούμε που αναφέρθηκε κάπου, είναι το περιοδικό με την μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα στη χώρα.
Και τελικά το ζήτημα είναι να μην ορίσουμε, είτε χαμογελαστά είτε σκυθρωπά, τους εαυτούς μας ως μειονοτικούς!
Α.
Comment by Anonymous on 1:15 PM
Μήπως αυτό που σε προβληματίζει είναι ακριβώς η απόδειξη ότι τελικά πρόκειται όντως για υποεκπροσώπηση σε κάποια άλλα επίπεδα (αγοράς; / διαφήμισης; / παιδείας; / προτύπων; κλπ κλπ )
Επειδή η Νέα Τεχνολογία μας έδωσε τα blogs για να τα λέμε τόσο καλά αναμεταξύ μας για τις μειονότητες, δε σημαίνει ότι μας έδωσε και τα κλειδιά της Αγοράς για να τα πουλάμε. Ειδικά όταν η Αγορα κοιτάει να καλύψει πρώτα τις βασικές ανάγκες του target group. Αν το πολίτη-καταναλωτή νέας γενιάς καλύπτει πλήρως το ντιριντάχτα του σκυλάδικου, τότε γιατί να κοπιάσει για κάτι παραπάνω;
Ειδικά τώρα που οι κουλτουριάρηδες όλο και λιγότερο επιρροή έχουν (αυτό που λες ακριβώς). Κι αν θέλουν να πούνε το κοντό και το μακρύ τους, ας το πουν στο MIC, στο έψιλον κλπ κλπ. και να μην μας πρήζουν. Τάδε έφη η Πλειοψηφία και η αγορά αίφνης χωρίστηκε σε διακριτά target groups που ποτέ δεν ξαναμάλωσαν μεταξύ τους.
Nadia
Comment by Anonymous on 1:59 PM
Δεν θα μπορούσα να τα πω καλύτερα!
Α.
Comment by Anonymous on 9:42 PM
ποτε δεν μπορείς να περιγράψεις ενα συναίσθημα, μια εμπερία ανόθευτα.Παντα εκείνη την στιγμή αισθάνεσαι μόνος .Προσωπικά.Το ζεις αυτόνομα.Λεμε για τους manyfingers(το παραδέχομαι τους αγνοώ:--) τous ulver.Τους autechre.Mπορεις να πεισεις τον αλλο απο μια (ιστο)σελιδα Α4 τι σκατά σημαίνουν?Τι θα περιγραψεις πέρα απο τα στερεότυπα?τα μουσικα ρέυματα που φτιάχνουν? το πόσο θεοί είναι?ΟΚ ενημέρωση χρειαζεται .Αλλά δίνεις ένα 10%.Το υπόλοιπο ειναι προσωπικό μερακι να τα ανακαλύψεις.Ειναι εκτός βάσης το να αναρωτιεσαι γιατι αυτοι που μαθαινουν για δυσκολες μπάντες απο τοΕ δεν θα πανε ποτέ.Αν περιμενεις την απλη περιέργια (*ακουσα καλα λογια το λέει και το mic καλοί θα ειναι) σωθηκες.Δεν πρόκειται να περάσεις καλά. Δεν λειτουργούν ετσι αυτα τα πράγματα.Και φαινεται πως ο κόσμος το έχει μάθει πια.
Apo την άλλη ισως ειναι και περίεργο το μέσον.Οταν διαβάζεις σε 5 εντυπα ταυτόχρονα (θυμαμαι τουλαχιστον 5 με αφιερωματα για τον curtiς και αρκετά mainstream τωραω τον θυμηθήκανε?) πόσο hip και must είναι αυτό το πράγμα ,πια κρατάς και μικρό (εως κούτσικο) καλάθι...
Comment by Anonymous on 6:05 AM
Σε ποιά έντυπα ακριβώς αναφέρεστε; Δεν υπάρχουν και πολλά. Ας τα μάθουμε για να τα προτιμάμε.
Ελπίζω να μην εννοείτε ότι βοηθάει σε κάτι το Avopolis/Sonik/Oξυ/Who do we belong to this month.
Στην πρώτη πρώτη σελίδα την είχαν τη διαφήμιση της Π.Ζήνα στο Avopolis.
Όσο για το Οξύ, ποιανού τις ποιητικές συλλογές άραγε κυκλοφορεί;
Του Καρβέλα βρε, του γνωστού laptop artist....
Comment by eriza on 9:09 PM
φιλε
εισαι για τα μπαζα
Comment by Anonymous on 5:35 AM
Αλήθεια λέει, πάνω πάνω έπαιζε η διαφήμιση της Ζήνας στο avopolis...
Κατά τα άλλα, εναλλακτική μουσική...
Ρε σε ποιούς τα πουλάτε αυτά τα παραμύθια της Χαλιμάς;
Ποιά κορόδια αγοράζουν τον χαρτοπολτό σας;
Σε λίγο θα μας πείτε ότι το Sonik πληρώνει και μηχανικά δικαιώματα στους μουσικούς για τα cds που κυκλοφορεί σαν κράχτες...
Έλα Αλέκοοοο...
Comment by Anonymous on 5:40 AM
Το αστείο είναι ότι ΚΑΙ η Ζήνα ΚΑΙ οι εναλλακτικοί μουσικοί σας έχουν γραμμένους όλους στα παλιά τους τα παπούτσια και κάνουν αυτό ακριβώς που γουστάρουν και όχι αυτό που θεωρεί σωστό ο κάθε αποτυχημένος ανεπάγγελτος κριτικός.
Αφού και σεις στα σκυλάδικα ακουμπάτε τα ευρώ σας.............ΌΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ........................................
Comment by Anonymous on 9:30 PM
Pali kala pou uparxei kai to avopolis kai to sonik kai to mic kai to tranzistor... Kai lew pali kala giati ena pragma vasiko prosferoun: Mas deixnoun oti prepei na akouei OLH h xwra skuladika. An to enallaktiko koino einai autoi oi 2 anegefaloi anonymous pou grafoun edw akrivws apo panw, kalutera skuladiko kai Peggy Zina.
Comment by Anonymous on 9:09 PM
Monoi mas ta vgazoume ta matia mas. Ti sas endiaferei ti kanei h zhna kai giati o kosmos den akoyei autechre? Mhpws eiste o fasismos apo thn anapodh meria?
Post a Comment