Τα επεισόδια του Λαυρίου σόκαραν την ελληνική κοινή γνώμη, με μια δυναμική που ξεπέρασε τα συνήθη πρωτοσέλιδα και δελτία των οκτώ. Μια συνοικιακή γειτονιά, μετατράπηκε σε εμπόλεμη ζώνη στις 3 η ώρα το μεσημέρι. Ορδές μανιασμένων οπαδών συναντήθηκαν για να ξυλοκοπηθούν μέχρι θανάτου.
Σε πρώτη φάση, τα αίτια αναζητήθηκαν στον αθλητικό παραχώρο, στους συνδέσμους των ‘φιλάθλων’, που αποδείχθηκε ότι δεν είναι άλλο από χουλιγκανικά εκτροφεία. Εκεί φανατίζονται οι νέοι από τους επιτήδειους αρχηγούς-συμμορίτες, εκεί μαθαίνουν να βάζουν πάνω από όλα την ομάδα - μια ιδιάζουσα υποκουλτούρα πωρωμένων κι επικίνδυνων οπαδών.
Επειδή όμως, σαν αιτιολογία δε στάθηκε αρκετή –τα πρόσφατα επεισόδια δεν είχαν καν τη στοιχειώδη αφορμή ενός ντέρμπι, αλλά προγραμματίστηκαν επ’ ευκαιρία ενός αγώνα βόλεϊ γυναικών– στο στόχαστρο της ανάλυσης πέρασε η κοινωνική δυσλειτουργία των οπαδών: Φτώχια, ανεργία, ανυπαρξία στόχων και ιδανικών, αδιέξοδο των χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, οι αιτίες που οδηγούν μια μερίδα νέων στο θανατηφόρο κοκτέιλ του χουλιγκανισμού και των ναρκωτικών. Έτσι, οι σύνδεσμοι φιλάθλων αντιμετωπίστηκαν σαν το εν βρασμώ καζάνι της κοινωνικής παθογένειας που εκτονώνεται σε βίαια ξεσπάσματα. Κοινωνικές δικλείδες ασφαλείας τα λένε οι κυνικότεροι, στην λογική του ‘άσε τα αποβράσματα να τρώγονται μεταξύ τους για να μην τρώνε εμάς’.
Τα παραπάνω αφοριστικά σενάρια θα εξηγούσαν επαρκώς το εν λόγω φαινόμενο, αν στα επεισόδια συμμετείχαν μόνο τα παιδιά μιας άγριας κι απελπισμένης νεολαίας. Στην πραγματικότητα όμως, η φύση των οπαδών δεν εξαντλείται σε αυτούς, αλλά περιλαμβάνει και ενόχους υπεράνω υποψίας: στην αρένα της ωμής βίας ρίχνονται και άτομα που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους υπόλοιπους ‘κοινωνικώς αποδεκτούς κι επιτυχημένους’. Άνθρωποι που έχουν αποχαιρετίσει τα μετεφηβικά τους σύνδρομα εδώ και χρόνια, με σπουδές, μόρφωση και καλές δουλειές, με οικογένεια που τους φροντίζει και γυναίκα που τους αγαπά, ρισκάρουν το κοινωνικό τους status κι ορμούν σε μια χωρίς ιδεολογίες και χωρίς κανόνες οδομαχία. Εξαίρεση στον κανόνα; Ίσως, είναι όμως αρκετή για να τον διαψεύσει και να μας αναγκάσει να δούμε το όλο θέμα από άλλη οπτική γωνία.
Αυτό που κυρίως συγκλόνισε την κοινή γνώμη, δεν ήταν η ίδια η βία των γεγονότων, αλλά ότι αυτή ξέσπασε χωρίς καμία απολύτως αιτία. Η βία δεν λειτούργησε ως μέσο, αλλά αναδείχθηκε σε αυτοσκοπό, με μοναδικό στόχο την ίδια της την βάρβαρη απόλαυση.
Βέβαια, όπως όλοι γνωρίζουμε, ζούμε σε μια κοινωνία γεμάτη βία. Βία στις ειδήσεις, βία στις ταινίες - όσο και να διακηρύσσουμε τον αποτροπιασμό μας, δε σταματάμε να απολαμβάνουμε και να αποζητούμε το διεγερτικό της θέαμα. Ως παθητικοί δέκτες, δεν έχουμε παράπονο: η εικόνα της βίας μας προσφέρεται ασταμάτητα - ενταγμένη ωστόσο σε παράνομα μεν, δικαιολογητικά όμως πλαίσια: πολεμική βία, γκανγκστερική βία, σεξουαλική βία. Η αποκρουστική της διάπραξη δικαιολογείται ως μέσο για το κυνήγι του χρήματος και της σεξουαλικής ηδονής. Η βία όμως ως αυτοσκοπός, παραμένει, ειδικά για τις δυτικές κοινωνίες, ένα ανομολόγητο ταμπού. Γι’ αυτό και οι λίγες ταινίες που τόλμησαν να αγγίξουν το θέμα ωμά και χωρίς περιστροφές (Clockwork Orange, Fight Club, Funny Games) έχουν δημιουργήσει ιδιαίτερη αίσθηση κι έχουν περάσει στη σφαίρα των cult ταινιών.
Μέχρι πρότινος, η ανθρώπινη ιστορία έδινε ανελλιπώς αφορμές για να κορεστεί η σκοτεινή δίψα του αρσενικού –του κατ’ εξοχήν πολεμοχαρούς φύλου– για τη βία: πόλεμοι, κυνήγι, αιματηρές συμπλοκές και βίαιες αναταραχές εκτόνωναν επαρκώς τα αρχέγονα αιμοβόρα ένστικτα. Η νέα όμως, παγκόσμια τάξη προσπαθεί να επιβάλλει μια εύθραυστη κρούστα αφοπλισμού στις εκπολιτισμένες ζωές μας, περιορίζοντας την έννοια του πολέμου σε αναίμακτες συγκρούσεις οικονομικών παραγόντων και σε μηχανοκίνητες στρατιωτικές επιχειρήσεις τελευταίας τεχνολογίας.
Μοναδικές διέξοδοι νόμιμης και κοινωνικά αποδεκτής εκτόνωσης του επιθετικού ενστίκτου αποτελούν πλέον τα δημοφιλέστατα –ανεξαρτήτως ηλικίας– πολεμικά ψηφιακά παιχνίδια, οι ευρύτατα διαδεδομένες πολεμικές τέχνες, καθώς και το παραδοσιακό κυνήγι άγριων ζώων. Είναι όμως, αρκετές για να παραχθούν οι επιθυμητές ποσότητες αδρεναλίνης, ή μήπως κάποιοι τελικά θα αγνοήσουν τις νομικές και κοινωνικές απαγορεύσεις και θα καταφύγουν στο real thing;
Μπορεί οι μαζικές πολεμικές συρράξεις να αποτελούν ιστορικό παρελθόν, δε συμβαίνει όμως το ίδιο και για την λεγόμενη αστική βία, η οποία αυξάνεται και οργιάζει, είτε ως μεμονωμένα επεισόδια είτε και ως ομαδικές επιθέσεις - για να μη μιλήσω για την ενδοοικογενειακή βία, που σαρώνει. Στην ίδια κατηγορία με τις οπαδικές συγκρούσεις θα κατατάξω και τις παγιωμένες πλέον μάχες μεταξύ αστυνομικών και κουκουλοφόρων: Πέραν από τις αμφιλεγόμενες πολιτικές διαστάσεις του φαινομένου, δεν πρόκειται παρά για ένα αρεστό και στις δύο πλευρές κλεφτοπόλεμο; Μήπως γι’ αυτό δε συλλαμβάνουν τελικά οι αστυνομικοί τους κουκουλοφόρους, για να μη χάσουν τους αγαπητούς στα παιχνίδια τους αντίπαλους;
Η βία, συνυφασμένη με την ανθρώπινη φύση, όχι από ανάγκη αλλά για απόλαυση: μήπως η τρομαχτική αυτή σκέψη αποτελεί την αλήθεια που κρύβεται πίσω από τις βαθυστόχαστες κοινωνικές και ψυχολογικές αναλύσεις; Μήπως είναι το πρωτόγονο επιθετικό ένστικτο που αντιστέκεται στους νόμους και τις κοινωνικές προσταγές, λερώνοντας με αιμάτινες πιτσιλιές το χαμογελαστό προσωπείο της μεταμοντέρνας κοινωνίας μας; Μήπως τελικά τα ειρηνικά ευχολόγια είναι η πραγματική διαστροφή απέναντι σε μια υπερεκτιμημένη ανθρώπινη φύση, που στην πραγματικότητα κυριαρχείται από την ανάγκη της βιαιότητας; Λέω μήπως…
Ροζίτα Σπινάσα
Twitter Updates
Archives
- June (2)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (4)
- January (1)
- December (3)
- November (4)
- October (1)
- June (3)
- May (3)
- April (2)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (3)
- June (3)
- May (4)
- April (3)
- March (4)
- February (7)
- December (4)
- November (3)
- October (1)
- June (2)
- May (3)
- April (4)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (2)
- March (1)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- June (4)
- May (4)
- April (5)
- March (3)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (3)
- November (5)
- October (4)
- July (1)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (5)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (4)
- October (4)
- September (1)
- July (3)
- June (3)
- May (5)
- April (4)
- March (3)
- February (4)
- January (4)
- December (6)
- November (4)
- October (4)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (4)
- October (5)
- September (2)
- July (2)
- June (4)
- May (5)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (3)
- September (2)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (4)
- March (6)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (5)
- October (4)
- September (5)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (7)
- March (5)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (5)
- September (1)
- July (2)
- June (3)
- May (1)
- April (2)
- March (1)
- February (1)
- January (3)
- November (1)
- October (1)
- July (1)
- May (1)
- March (3)
- February (2)
- January (2)
- December (1)
- November (4)
- October (5)
- September (11)
- August (7)
- July (13)
- June (15)
- May (11)
- April (14)
- March (22)
- February (8)
- January (8)
- December (10)
- November (10)
- October (17)
Links
- aliki's washing machine
- all gone
- alt. rock & indie music
- back to mono
- bug in the city
- fantastikoi hxoi
- gatouleas
- gsus_saved
- human traffic
- ibis
- indictos
- lkrory21
- lost bodies
- monsieur hulot
- mouxlaloulouda
- music comma
- music will save us all
- musica-re
- narita
- orphan drugs
- silent crossing
- songs for my funeral
- sonic death monkey
- sound injections
- soundeyet
- stereonova
- tam tam radio
- we are the music makers
- άκου αυτό
- άσματα και μιάσματα
- ακραία μουσικά φαινόμενα
- εδώ λιλιπούπολη
- λευκός θόρυβος
- το σπίτι με τα παράξενα
- φιξ καρέ
9 comments
Comment by Anonymous on 11:17 AM
Αγαπητή Ροζίτα συνήθως εκθέτουμε τον εαυτό μας όταν ασχολούμαστε με θέματα που δεν κατέχουμε.
Και επειδή η πένα σου είναι αν μην τι άλλο δυναμική και ερωτεύσιμη, προστάτευσε την από χαρακτηρισμούς που σίγουρα δεν έχουν αυθεντική σχέση με τα γεγονότα που σχολιάζεις.
Εντελώς καλοπροαίρετα και φιλικά.
Comment by aris_K on 11:53 AM
To omologo kanei voltes deksia kai aristera. kai ksana piso. kai ksopiso toy merika akomi. ston asfalistiko tzogo ton semnon galazion paidion.
kai ksafnika 200 xouligania apo edo kai 200 apo ekei synantioyntai kai exoyme kai enan nekro. diladi to 1/30 stin kalyteri periptosi ton nekron poy tha exoyme apo simera mexri tin triti (oxi oti i anthropini zoi einai statistiki, alla telika mallon einai)
ta gipeda tha isixasoyn kai tha pigainoyme oikogenoiakos. ta xoyligania tha xtypioyntai pia se rantevoy stoys dromoys. to ergostastio podosfairoy tha leitoyrgisei kai se emas.
themata midamina ta opoia paroysiazontai san to telos toy kosmoy.
gia proti fora meta apo 10 xronia tha simfoniso me arthro toy Politaki (vlepe teleytaia Lifo) gia to thema ayto.
opoy yparxei opadiliki olo kai tha peftei ligo ksylo. an stamatisei to protathlima, isos na plakonomaste gia ta sygrotimata. an ta kopsoyn kai ayta mallon osoi kapnizoyn camel tha kinigane aytoys poy kapnizoyn marlboro...
o Adonis Georgiadis pro 3 evdomadon fonaze se ola ta kanalia "eyxaristithika maxes... aytoi einai oi ellines dinoyn maxes!!!" me aformi tin tainia "300"
e... idoy akomi mia maxi loipon.
ti skate?
Aris K
Comment by Anonymous on 12:21 PM
ακριβώς..επειδή ο κύκλος είναι φαύλος καλό θα ήταν να κρατήσουμε την σιωπή μας.
Τα κανάλια μας έδειξαν τον δρόμο..μπάταρε λίγο το καραβάκι και ξεχάσαμε και χουλιγκανισμό και 25χρονο νεκρό κτλ..
Έτσι είναι αυτά...μόδα είναι θα περάσει...
Comment by Anonymous on 2:52 PM
Όταν τα κανάλια χαλούν τον κόσμο για ένα θέμα το καταλαβαίνουμε, όταν όμως αποσιωπούν ένα άλλο;
Παράδειγμα: Μέσα στη βδομάδα ο Sky έδωσε έκταση σε μια είδηση την οποία δεν είδα να παίζει αλλού. Κάποιοι πολίτες πήγαν να δενδροφυτέψουν το πάρκο που ο Κυριακού έχει καταπατήσει για τις εγκαταστάσεις του Πανελληνίου και πήγαν τα ΜΑΤ και τους έδειραν. Είχαν προηγηθεί και πέντε εισαγγελικές αποφάσεις που του ζητούσαν να συμμαζευτεί και οι οποίες θάφτηκαν σε κάποιο συρτάρι.
Θεματάρα. Λαχείο για το αντιπολιτευτικό Mega, που έπρεπε να ζητήσει, όπως συνηθίζει, το κεφάλι του υπουργού που έστειλε τα ΜΑΤ να δείρουν τους πολίτες με τις οικολογικές ανησυχίες υποστηρίζοντας τις παρανομίες του άπληστου επιχειρηματία. Κι όμως το έκανε γαργάρα ο λαλίστατος Πρετεντέρης και η παρέα του. Αύριο θα κάνει το ίδιο και το κανάλι του Κυριακού για τυχόν ατασθαλίες των αφεντικών τους.
Μήπως αυτό θυμίζει λίγο Cartel;
Μπάμπης Αργυρίου
Comment by Anonymous on 7:05 PM
Για τον Κυριακού και το Mega είσαι λαλίστατος, μόλις έρχεται η κουβέντα στο μουσικό κύκλωμα γίνεσαι λαγός, αγαπητέ Μπάμπη. Εδώ δηλαδή που γράφεις για τον Πρετεντέρη δε χρειάζεσαι τις πλάτες που σου είναι τόσο αναγκαίες για να μιλήσεις για άλλα θέματα;
Comment by Anonymous on 7:11 PM
Από την άλλη εγώ ποτέ δεν κατάλαβα την δια της συγκριτικής μεθόδου απαξίωση ενός γεγονότος. Με αυτή τη λογική το μόνο θέμα άξιο σχολιασμού θα ήταν οι πάγοι που λιώνουν στην αρκτική και μας απειλούν με σταδιακό πνιγμό. Αντίθετα, νομίζω ότι το κάθε γεγονός έχει τη δική του αυτέλεια -από κει και πέρα είναι θέμα του καθενός πόση σημασία θα του δώσει και πως θα το αξιολογήσει. Προϋπόθεση φυσικά γι'αυτό είναι να φτάσει η είδηση στα αυτιά μας και να μην αποσιωπηθεί στο βωμό των παραπάνω ύποπτων σκοπιμοτήτων..
Comment by aris_K on 10:34 PM
Dia tis atopoy apagogis kai gia na xalarosoyme meres poy einai:
kaneis den milaei gia toys pagoys stin antarktiki, kathoti o Mpampis Argyriou einai gera diktyomenos me mi kivernitikes organoseis poy prospathoyn na mas peisoyn oti meizon oikologiko provlima einai i fokia kai i xelona, tin ora poy o Pretenderis tin exei kanei moyga gia tin epistrofi ton Last Drive kai den mas leei an ginetai gia ta fraga i tin texni. Omoios oi polites-dentrofyteytes einai fanero oti kryvontai piso apo toys xouliganoys kai xrisimopoioyn to podosfairo os prosxima gia na mi dosoyn trofi sto thirio ton kyriakoy. apo tin alli to gegonos oti i Rozita den exei grapsei akomi gia to omologo tha prepei na mas anisixei gia to poy pane ta lefta poy dinoyme sto Tameio Nomikon.
Episis o N.Konstaninidis eipe oti den prepei na leme kalo pasxa giati einai pagida ton evraion, alla mono kali anastasi.
Ta bar anoigoyn simera telika i apagoreyetai?
Aris K.
Comment by Anonymous on 8:46 AM
ela rozita pigaine annita pania epitelous stamata na adikeis ton eauto sou axaxaxaxaxaxa ante kalo pasxa
Comment by Anonymous on 12:08 PM
wraios o anwnymos..einai kai pnefmatwdhs o mpagasas
Post a Comment