Είχα δει πριν μερικούς μήνες μια συνέντευξη γνωστής ηθοποιού στην τηλεόραση. Η εν λόγω κυρία λοιπόν, κατέβαλε ομολογουμένως μεγάλη προσπάθεια, τόσο στιλιστικά όσο και φραστικά, να παρουσιάσει εαυτή ως εναλλακτική περσόνα της Τέχνης, αποκηρύσσοντας την ελληνική σόου μπιζ, ως ‘στημένη και χαμηλής ποιότητας, με κυκλώματα που δεν δίνουν ευκαιρίες σε αυτούς που πραγματικά αξίζουν’ και τα συναφή. Μόνο για την Ελλάδα που τρώει τα παιδιά της δεν μίλησε.
Όχι δηλαδή ότι πήρα και τοις μετρητοίς τα λεγόμενα της Εβελίνας Παπούλια –περί ης ο λόγος– αλλά, όπως και να το κάνεις, ψιλοεκνευρίστηκα όταν μετά από λίγο καιρό την είδα ως απαστράπτουσα σιδηρά κυρία στο πάνελ του ‘So you think you can dance’. Γιατί με το που βρήκε και πάλι μια θέση στην κατάπτυστη εμπορική τηλεόραση, έσπευσε να διαψεύσει όσα είχε προηγουμένως δηλώσει, με τον χειρότερο μάλιστα τρόπο: Παίζοντάς το στα καλά των καθουμένων ειδήμονας της χορευτικής τέχνης και πουλώντας εκ του ασφαλούς μαγκιά σε ανασφαλή και εμφανώς τρακαρισμένα παιδιά.
Ο λόγος που τα γράφω αυτά δεν είναι η συγκεκριμένη γυναίκα - άλλωστε ούτε η πρώτη είναι ούτε και η τελευταία. Είναι όμως η επιβεβαίωση, για μια ακόμη φορά, της περίφημης λαϊκής ρήσης ‘όσα δε φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια’. Δεν γνωρίζω αν λειτουργεί ως αυτόματος ψυχολογικός μηχανισμός άμυνας ή είναι απλά μια εκδήλωση μικροψυχίας και μικροπρέπειας, πάντως η δαιμονοποίηση του ‘άφταστου αντικειμένου του πόθου’ αποτελεί κλασσική αντίδραση, που συναντάται σε όλα τα πεδία της ανθρώπινης ζωής: Από την αταβιστική προσπάθεια σπίλωσης της ‘ωραίας του χωριού’, μέχρι το σύνδρομο του Βασιλάκη Καΐλα, η ανεκπλήρωτη επιθυμία καταχωνιάζεται με επιμέλεια στα ψυχικά τάρταρα, και τη θέση της παίρνει μια μανιώδης αποστροφή, μεταμφιεσμένη μάλιστα με ιδεολογικό - ηθικό περίβλημα.
Τι συμβαίνει όμως όταν, ως δια μαγείας –ή καλύτερα, μετά από υπόγειες, ακόμα και ασυνείδητες προσπάθειες– ο στερημένος πολέμιος αποκτά πρόσβαση στο απαγορευμένο όνειρο, έστω και με το σταγονόμετρο; Η αλλαγή είναι τόσο ριζική, που ξαφνιάζεται ακόμη και η έρμη η ...αλεπού (ενδιαφέρουσα είναι και η έννοια του ‘πηδήματος’ προς τα λαχταριστά σταφύλια –της πρώην οργής–, ας το αφήσουμε όμως για τα ροζ τηλεοπτικά παράθυρα των τελευταίων ημερών): Ο αντιδραστικός εργάτης, μπροστά στο πρώτο ξεροκόμματο εξουσίας που θα του πετάξουν στα πόδια του, ξεχνά τα αντιεξουσιαστικά του μανιφέστα και κουνά χαρούμενα την ουρά του στα γενναιόδωρα αφεντικά, ο λαϊκός βαρύς τύπος μπαίνει με τρεμάμενα γόνατα, σαν ανοίξουν και γι’ αυτόν τα μεγάλα σαλόνια, μέχρι κι ο κάγκουρας χεβιμεταλάς μεταμορφώνεται εν μια νυκτί σε υπάκουο κολεγιόπαιδο, φτάνει να του κάνει τα γλυκά μάτια η κυριλέ γκόμενα που πάντα ‘αντιπαθούσε’.
Θα ήταν όμως πολύ εύκολο, αλλά και αφελές, να δούμε την παραπάνω συμπεριφορά ως αποτέλεσμα απλής κοινωνικής υποκρισίας και ασυνέπειας. Γιατί, σε αντίθεση με τις περιπτώσεις συνειδητής απόστασης λόγων και έργων, εδώ ο πρώτος που εξαπατάται είναι ο ίδιος ο απατεώνας, που, παραβλέποντας τις πραγματικές του επιθυμίες, ζει ανυποψίαστος στον απατηλό κόσμο της απάρνησης που ο ίδιος έπλασε. Κι αυτό είναι και το επικίνδυνο του πράγματος, ότι όλοι μας μπορούμε να παγιδευτούμε σε τέτοιου είδους ψευδαισθήσεις - χωρίς να βγάζω απ’ έξω τη δική μου ... αλεπουδίσια ουρά!
Θα τολμούσα μάλιστα να σκεφτώ ότι η εσωτερική αυτή ψυχική παρόρμηση, εφαρμοσμένη σε ομοιοπαθείς κοινωνικές ομάδες, ενδεχομένως να οδήγησε στη διαμόρφωση των μεγαλύτερων ιδεολογικών κινημάτων της ανθρωπότητας! Κινήματα ως εκ τούτου θνησιγενή, όπως άλλωστε αποδεικνύονται να είναι οι πλείστες των μαζικών εμμονών. Με τον ίδιο τρόπο που αλληγορικά και αποστομωτικά περιγράφτηκε στην περίφημη ‘Φάρμα των ζώων’, με τα γουρούνια να παίρνουν τη μορφή του αρχικού τους εχθρού, αυτής του ανθρώπου.
Γι’ αυτό και κάθε είδους φανατισμού και στρατεύσεως είναι απολύτως ύποπτο, όχι μόνο λόγω της άνωθεν μαζικής χειραγώγησης, αλλά και της επικίνδυνης αντίφασης που υποκρύπτει. Αυτή της στερημένης ανθρώπινης μονάδας, που ξεσπά την προσωπική της αίσθηση αποτυχίας σε ένα κρεσέντο κακίας και μίσους, είναι όμως συνάμα έτοιμη να κάνει στροφή εκατόν ογδόντα μοιρών, και να παραδοθεί πανευτυχής στον ανομολόγητο παράδεισο όλων όσων μέχρι πριν λίγο πολεμούσε. Όπως ακριβώς λέει και μια άλλη φράση, ότι ‘πίσω από ένα μεγάλο μίσος κρύβεται μια μεγάλη αγάπη’. Γι’ αυτό θα πρέπει να προσέχουμε περισσότερο, τι πραγματικά αγαπάμε και τι πραγματικά μισούμε. Τι απαρνούμαστε και τι επιδιώκουμε. Όχι για να μην εκτεθούμε στους άλλους, μα στους εαυτούς μας, πάνω απ’ όλα.
Ροζίτα Σπινάσα
Twitter Updates
Archives
- June (2)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (4)
- January (1)
- December (3)
- November (4)
- October (1)
- June (3)
- May (3)
- April (2)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (3)
- June (3)
- May (4)
- April (3)
- March (4)
- February (7)
- December (4)
- November (3)
- October (1)
- June (2)
- May (3)
- April (4)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (2)
- March (1)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- June (4)
- May (4)
- April (5)
- March (3)
- February (4)
- January (3)
- December (4)
- November (4)
- October (3)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (5)
- February (4)
- January (3)
- December (3)
- November (5)
- October (4)
- July (1)
- June (4)
- May (4)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (5)
- July (2)
- June (4)
- May (4)
- April (4)
- March (4)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (4)
- October (4)
- September (1)
- July (3)
- June (3)
- May (5)
- April (4)
- March (3)
- February (4)
- January (4)
- December (6)
- November (4)
- October (4)
- March (4)
- February (3)
- January (4)
- December (3)
- November (4)
- October (5)
- September (2)
- July (2)
- June (4)
- May (5)
- April (3)
- March (3)
- February (5)
- January (3)
- December (4)
- November (5)
- October (3)
- September (2)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (4)
- March (6)
- February (4)
- January (4)
- December (4)
- November (5)
- October (4)
- September (5)
- July (4)
- June (5)
- May (4)
- April (7)
- March (5)
- February (5)
- January (4)
- December (5)
- November (5)
- September (1)
- July (2)
- June (3)
- May (1)
- April (2)
- March (1)
- February (1)
- January (3)
- November (1)
- October (1)
- July (1)
- May (1)
- March (3)
- February (2)
- January (2)
- December (1)
- November (4)
- October (5)
- September (11)
- August (7)
- July (13)
- June (15)
- May (11)
- April (14)
- March (22)
- February (8)
- January (8)
- December (10)
- November (10)
- October (17)
Links
- aliki's washing machine
- all gone
- alt. rock & indie music
- back to mono
- bug in the city
- fantastikoi hxoi
- gatouleas
- gsus_saved
- human traffic
- ibis
- indictos
- lkrory21
- lost bodies
- monsieur hulot
- mouxlaloulouda
- music comma
- music will save us all
- musica-re
- narita
- orphan drugs
- silent crossing
- songs for my funeral
- sonic death monkey
- sound injections
- soundeyet
- stereonova
- tam tam radio
- we are the music makers
- άκου αυτό
- άσματα και μιάσματα
- ακραία μουσικά φαινόμενα
- εδώ λιλιπούπολη
- λευκός θόρυβος
- το σπίτι με τα παράξενα
- φιξ καρέ
9 comments
Comment by Anonymous on 3:01 AM
"... κάθε είδος φανατισμού και στρατεύσεως είναι απολύτως ύποπτο..."
Ως προς το φανατισμό θα συμφωνήσω μαζί σου. "Στρατεύσεως" όμως γιατί; Δεν νομίζω ότι η στράτευση είναι συνυφασμένη με το φανατισμό. Είναι άλλωστε εφικτό να έχει κάποιος συγκεκριμένες απόψεις, φιλοσοφία, στάση ζωής και ταυτόχρονα να μην είναι -με κάπιον τρόπο- στρατευμένος;
Comment by Anonymous on 8:42 PM
Αντίθετα, εμένα η λέξη στράτευση μου είναι ιδιαίτερα απεχθής. Εννοιολογικά προέρχεται από τη λέξη ‘στρατός’, πράγμα που σημαίνει ότι βασική σημασία δεν έχουν οι ιδέες και η στάση ζωής, αλλά η ένταξη σε ένα σύστημα άκαμπτων κανόνων και ιεραρχίας. Έτσι αυτό που μετράει κυρίως είναι η αποδοχή πεποιθήσεων και ενεργειών, που έχουν εκ των προτέρων επιλεγεί, με κύριο θύμα την ελεύθερη σκέψη και βούληση. Αν το καλοσκεφτείς, στην ουσία η στράτευση αποτελεί πράξη δειλίας: Ενώ το άτομο φαίνεται να διψά για επανάσταση, τελικά προτιμά την ασφάλεια της έλλειψης ευθύνης, που προσφέρει η απουσία αμφισβήτησης και κριτικής. Γιατί μπορεί ο μικρόκοσμος της στράτευσης να φαίνεται αντιδραστικός εξωτερικά, εσωτερικά όμως είναι ένας ακόμη κατεστημένος και ιδεολογικά εξουσιαστικός μηχανισμός. Ο οποίος όχι μόνο ευνοεί την ανάπτυξη του φανατισμού, αλλά τον καλλιεργεί κι όλας, για να ενισχύσει τις άρρηκτες δομές του. Έτσι φανατισμός και στράτευση είναι κατά τη γνώμη μου έννοιες στενά συνδεόμενες. Αντίθετα, η ‘φιλοσοφία και στάσης ζωής’ που αναφέρεις, δεν μπορεί να είναι πραγματικά ελεύθερη, παρά μόνο όταν δεν είναι στρατευμένη. Όταν δηλαδή αποτελεί προσωπική επιλογή, ελεύθερη να εξελίσσεται άφοβα μαζί με το ίδιο το άτομο και τις εναλλασσόμενες εμπειρίες του.
Comment by Anonymous on 9:50 AM
Φανατίζεσαι και στρατεύεσαι με κάτι που αγαπάς. Σαφώς ταυτίζονται ενίοτε.
Οτιδήποτε άλλο (που δεν αγαπάς)κι αν σου ζητήσει να ντυθείς στα χρώματα του θα είναι μία παρωδία..σαν να χορεύεις χωρίς μουσική.
Το να κρατάς συνείδηση είναι περίπλοκο. Αλλά και συναρπαστικό. Ακόμα και στα σκατά να κολυμπήσεις..κάντο με αξιοπρέπεια.
(11,5 μήνες ακόμα-άσχετο-)
Comment by Anonymous on 2:18 PM
Νομίζω ότι αγάπη και φανατισμός δεν πάνε μαζί. Μαζί πάνε ο φανατισμός με το μίσος. Έτσι ο φανατισμένος δεν φανατίζεται γι'αυτό που αγαπά, αλλά γιατί μισεί θανάσιμα το αντίπαλο δέος του. Πως λέμε πιο πολύ από Παναθηναϊκός είμαι αντιολυμπιακός. Κάπου εκεί έρχεται και η στράτευση..
Comment by Anonymous on 2:30 PM
Φανατίζεσαι με κάτι που αγαπάς..νομοτελειακά. Ειδικά όταν η σχέση μαζί του είναι πάθους.
Σαφώς και αυτός που δηλώνει πρώτα αντιολυμπιακός και μετά Παναθηναικός ΔΕΝ αγαπάει πραγματικά τον Παναθηναικό.
Είναι πολλά τα παραδείγματα...όπως ας πούμε..άντρες με αρχίδια & αρχίδια άντρες..κοντινές λέξεις-μακρινές έννοιες.
Comment by Anonymous on 12:03 AM
Εδώ θα συμφωνήσουμε! Το καλύτερο μάλιστα είναι οι άντρες-αρχίδια που το παίζουν άντρες με αρχίδια - έννοιες μακρυνές, μα και τόσο - θλιβερά - κοντινές. Αυτό όμως είναι μια άλλη ιστορία.
Comment by drew on 1:24 AM
Η περίπτωση της νομίζω ότι δεν αξίζει ανάλυσης.Αν μπορείτε να μάθετε απο κάπου την συμπεριφορά της στα γυρίσματα του συγκεκριμένου show θα καταλάβετε πως είναι άλλη μια 'επώνυμη' που αν σταματήσει να προβάλεται από τα μέσα η ζωή της θα καταρρεύσει.Προβάλομαι άρα υπάρχω δυστυχώς.Όσο για τους κολοτούμπες που αναφέρεστε ούτε φανατίζονται ούτε στρατεύονται και θέλω να πιστεύω πως όλοι μπορούν να τους ξεχωρίζουν απλώς η πλειοψηφία κάνει τα σταβά μάτια για ένα σωρό μίζερους λόγους.
Comment by Anonymous on 12:00 PM
Κοίταξε όπως έγραψα και στο κείμενο, η εν λόγω ηθοποιός ήταν απλά η αφορμή για περαιτέρω προβληματισμό, σαφώς και δεν θα αφιέρωνα τη σκέψη και το χρόνο μου αποκλειστικά γι'αυτήν ή για την όποια συναφή περίπτωση. Αυτό όμως που μου κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν ακριβώς η υποψία, ότι τέτοιες συμπεριφορές δεν αποτελούν απλώς μειοψηφικά παραδείγματα προς αποφυγή, αλλά ότι, πολύ περισσότερο, μας αφορούν όλους, χωρίς ενδεχομένως και οι ίδιοι να το γνωρίζουμε. Σαν μια καλοκρυμμένη παγίδα κυνισμού στις ιδεολογικές και αξιολογικές μας αναζητήσεις..
Comment by Anonymous on 10:35 PM
Ανικανοποίητα όνειρα.
Post a Comment